Het schrijven van een goede advertentietekst

Een goede advertentietekst is simpel en duidelijk. Zorg voor overzichtelijke en juiste informatie. Opsommingstekens helpen daarbij. Houd de aandacht van je bezoeker vast door alleen de belangrijkste productkenmerken te tonen. Zo blijft je tekst kort, relevant én overzichtelijk. Uiteindelijk is het doel van een Marktplaats Pro-advertentie om de bezoeker naar jouw website of winkel te leiden. Op jouw eigen site vinden bezoekers alle extra informatie.

1. Inhoud verkorten

Het is belangrijk dat de informatie in je advertentie aantrekkelijk is.
De bezoeker leest weinig. Zorg daarom voor korte, krachtige teksten die de aandacht vasthouden. Laat alleen de belangrijkste informatie zien.

2. Inhoud relevanter maken

Zorg dat de inhoud gaat over het product. Benoem puntsgewijs de belangrijkste informatie die invloed heeft op het keuzeproces. Informatie over het hele aanbod, de geschiedenis of uitgebreide productuitleg is vaak niet waar de bezoeker voor komt. Die informatie vergroot de kans op ruis, waardoor bezoekers de tekst niet meer willen lezen. Ook vinden ze vaak niet de informatie waar ze naar op zoek zijn. Maak ook gebruik van zoekwoorden, daar lees je hier meer over.

3. Unique Selling Points (USP’s) toevoegen

Om de kans op een doorklik te vergroten is het belangrijk om de belangrijkste voorwaarden één voor één te benoemen in de tekst. Deze voorwaarden/USP’s is wat je onderscheidt van andere bedrijven maar ook van particuliere verkopers op Marktplaats.

4. Zichtbare URL

De zichtbare URL wordt vaak ingevuld met dezelfde link als de bestemmings-URL. De zichtbare URL hoeft echter geen URL te zijn, maar kan ook worden aangepast naar een Call to Action (CTA). Een CTA ziet er vaak wat aantrekkelijker uit, met meer duidelijkheid voor de bezoeker.

Voorbeelden van hoe zo’n CTA eruit kan zien:

  • Klik hier om te bestellen
  • Klik hier voor meer informatie
  • Klik hier om te kopen
  • Klik hier voor een offerte

Tips

  • Let vooral op de eerste 160 tekens van de advertentie. Dit zijn de woorden die getoond worden in de zoeklijst en die de kans op een klik op de advertentie beïnvloeden. Laat hier bijvoorbeeld de USP’s zien.
  • Zet niet te veel tekst in je advertentie. Het is belangrijk dat bezoekers zo snel mogelijk de informatie zien die zij moeten zien.
  • Geef informatie over de kwaliteit, de garantie, de levering en de betaling van het product.
  • Als de advertentie over één product gaat, zorg dan dat de tekst ook alleen daar over gaat. Alle extra informatie zorgt voor ruis waardoor een bezoeker wegklikt.
  • Voeg urgentie toe aan de tekst:
    • Nu in de aanbieding
    • Op = Op
    • 40% korting op wintercollectie 2020
    • SALE
    • Buitenkans
    • Aanbieding
    • Al vanaf € …
  • Haal de obstakels weg die een mogelijke koper zou kunnen hebben (USP’s):
    • Gratis verzendkosten vanaf € 40
    • 30 dagen bedenktijd
    • Gratis retourneren
    • Vandaag besteld, morgen in huis
  • Speel met de prijs in de titel:
    • “Buggy met extra grote boodschappenmand voor € 69,95”
  • Vertel iets over jezelf als verkoper:
    • Al 7 jaar een goede én goedkope keus in kinderkleding!
    • Betrouwbaar
    • Klantvriendelijk
    • Goede service
    • Groot assortiment
  • Toon foto’s van de voorkant, de achterkant en details van het product.
  • Voeg aan eind van de tekst een reden toe om door te klikken naar website:
    • ‘Zie onze uitgebreide en gebruiksvriendelijke webshop voor meer buggy’s en bijbehorende accessoires’.