Tarieven voor adverteren met Pro

Met Marktplaats Pro bepaal je zelf wat je betaalt per klik op jouw advertentie. Je betaalt alleen voor de kliks die je advertentie daadwerkelijk krijgt. Dit heet CPC (Cost per Click) en werkt zonder aanmeld-of abonnementskosten. Per advertentie kun je een totaalbudget en maximum per dag in stellen. Jij bepaalt dus vooraf wat je maximaal gaat betalen aan het einde van de maand.

Je betaalt per klik

Bij het aanmaken van een advertentie bepaal je hoeveel je voor 1 klik op je advertentie wilt betalen (CPC). De minimumklikprijs verschilt per rubriek. De hoogte van de klikprijs bepaalt mede op welke positie jouw advertentie op Marktplaats getoond wordt. Hoe hoger de klikprijs van de advertentie, hoe hoger je advertentie getoond wordt op de resultatenlijst.

Verhogen, verlagen of pauzeren

Je kunt op elk moment van de dag de klikprijs verhogen of verlagen. Ook kun je een advertentie altijd pauzeren of verwijderen. De kosten die in rekening worden gebracht zijn alleen voor de kliks die je advertentie daadwerkelijk ontvangen heeft.

Een voorbeeldberekening Cost per Click

Je hebt 1 advertentie voor herenschoenen waarvoor je een bedrag hebt ingesteld van €0,05 per klik. Daarnaast heb je nog 1 advertentie voor damestassen waarvoor je een bedrag hebt ingesteld van €0,07 per klik.
In totaal ontvangen jouw advertenties in 1 kalendermaand 400 kliks, 200 per advertentie.
De kosten per advertentie zijn dan:
200 * €0,05 = €10,-
200 * €0,07 = €14,-
Aan het eind van deze kalendermaand ontvang je een factuur voor een totaalbedrag van €24,- excl. btw.

Grip op je kosten

Per advertentie kun je een budget instellen. Zo geef je aan welk bedrag je maximaal wilt uitgeven aan de advertentie. Hiermee voorkom je dat je meer geld uitgeeft dan je van plan was.

Om je advertentie te activeren heb je een startbudget van €50,- nodig. Uiteraard betaal je alleen voor de daadwerkelijke kliks op jouw advertentie. Stop je eerder met adverteren dan dat de €50,- op is? Dan betaal je alleen voor de kliks die je advertentie heeft gekregen en de rest van de €50,- kun je later gebruiken voor andere advertenties.

Je kunt ook een daglimiet instellen. Als jouw daglimiet bereikt is, verdwijnt je advertentie vanzelf en wordt deze pas de volgende dag opnieuw getoond. Het nadeel van een daglimiet is dat een terugkerende bezoeker later op de dag jouw advertentie niet meer vindt.

Een voorbeeldberekening Budget

  • Je hebt 1 advertentie online staan met een maximaal budget van €50,-.
  • Halverwege de maand heb je het product niet meer op voorraad en besluit je de advertentie te pauzeren. Op dat moment is er voor €15,- geklikt op de advertentie.
  • Na afloop van de maand ontvang je een factuur voor een totaalbedrag van €15,- excl. btw.
  • Vervolgens besluit je de advertentie te verwijderen omdat het product bijvoorbeeld niet meer leverbaar is.
  • Er worden geen kosten meer gemaakt, er kan immers niet meer op geklikt worden, waardoor er ook niks meer in rekening wordt gebracht.

Het verwachte resultaat

Wanneer je jouw advertentiebudget instelt, krijg je een indicatie van welke klikprijs nodig is om op de eerste pagina van de rubriek te komen. Zie het voorbeeld hiernaast.

Een advertentie op de eerste pagina zorgt voor grotere zichtbaarheid. Wil je veel verkeer naar jouw webshop, dan raden wij je aan om je advertentie op de eerste pagina te zetten.

Hoe wordt de positie van mijn advertentie bepaalt?

De positie van jouw advertentie ten opzichte van andere Pro-advertenties wordt bepaald door een algoritme van Marktplaats. Verschillende factoren van de Pro-advertentie maken hierbij het verschil.

Deze factoren zijn:

  • de klikprijs
  • het percentage kliks op advertenties
  • de kwaliteit van de advertentie
  • de wijze waarop de Marktplaats-bezoeker jouw product zoekt
  • het aantal en de kwaliteit van andere, in dezelfde rubriek geplaatste, advertenties.