23 December 2015

Ondernemer van de maand: Raymond van Kerstversiering.nl

“Het wordt ook tijd om online te gaan knallen”

Raymond den Iseger (35) staat sinds negen jaar aan het roer van Michel’s Import Export B.V. een groothandel in seizoendecoraties. Kerstmisdecoraties in het bijzonder via Kerstversiering.nl. Reden voor ons, om deze kerstexpert eens aan de tand te voelen.

Waarom ben je gaan ondernemen? Het ondernemen is me met de paplepel ingegoten. Ik heb eerst in loondienst gewerkt bij Michael’s import en export B.V. Een in 1988 door mijn vader opgerichte groothandel in restpartijen. Negen jaar geleden nam ik het stokje van hem over. Sinds mijn komst heet het bedrijf Michel’s import en export B.V. Mijn tweede naam is namelijk Michel. Langzamerhand is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale groothandel in voornamelijk kerstdecoratie.

Wat verkoop je dan zoal? Alles wat met kerst te maken heeft: Kunstkerstbomen, verlichting, miniatuur kerstdorpen, kerstballen, kerstslingers en ga zo maar door. Eerder verkochten we alleen maar restpartijen van andere groothandels. Nu hebben we ook een eigen importlijn die we zelf bestellen in China.

Waarom alleen kerstproducten? Eerst verkochten we dus alleen kerstrestpartijen op, maar toen we zagen dat er veel vraag naar kerstdecoratie was, besloten we hier zelf een business van te maken. Veel leuker om je te specialiseren in een niche dan afhankelijk te zijn van restpartijen van een ander. Dat is het leuke van ondernemen, dat je zelf de richting kunt bepalen.

Wie zijn jouw klanten? We leveren aan internationale supermarktketens, groothandels, franchiseorganisaties, warenhuizen, grootwinkelbedrijven en verkoopkanalen die voortdurend op zoek zijn naar betaalbare kerstversiering. Verder leveren we aan consumenten, maar dat doen we via onze webshop, kerstversiering.nl

Via welke kanalen verkoop je de producten? De groothandelaren komen naar onze twee showrooms in Groenlo. Consumenten kunnen, als gezegd, online bestellen. In de toekomst wil ik dat ook de groothandels online kunnen bestellen. Ik heb zeven jaar geleden al alle domeinnamen in binnen- en buitenland, die met kerst te maken hebben, geclaimd en gekocht. We hebben dus grootste onlineplannen voor de toekomst. Verder hebben we ook nog dertien winkels, Kerstversiering.nl, genaamd in heel Nederland. Allemaal op A-locaties. Deze gaan in de toekomst It’s all about Christmas heten. Genoeg te doen dus.

ondernemer van de maand

Hoe lang adverteer je al via Marktplaats Admarkt? Pas sinds een paar weken. Omdat ik nu de online handel wat wil gaan opvoeren gaan we ook meer via het internet adverteren. Marktplaats Admarkt was gezien de bezoekersaantallen en de naamsbekendheid voor mij een logische keuze. Via een zogenaamde API feed kunnen we snel ons productaanbod van de webshop doorplaatsen als een Admarkt advertentie op Marktplaats. Een superhandig en efficiënt systeem. Als we online willen gaan knallen zullen we ook online moeten adverteren.

Hoe ziet jouw huis eruit met Kerstmis? Niet anders dan anders. Mijn huis is niet gehuld in kerstsferen. Ik heb het rond de kerstdagen hartstikke druk en ben dan weinig thuis. Tijdens de feestdagen ben ik bij familie die hun huizen uiteraard, geheel in stijl, hebben verkleed.

christmas

Is december jouw drukste tijd? Eigenlijk heb ik het het hele jaar door druk, maar de maanden dat wij – ik heb dan bijna zeventig mensen in dienst – er het hardst aan moeten trekken is van augustus tot en met november. Dan moeten alle bestellingen worden voorbereid, ingepakt en verstuurd. In december heb ik het dan relatief wat rustiger, maar dan beginnen we in januari, februari alweer met het inrichten van onze showroom zodat onze grote klanten in het vroege voorjaar alweer de nieuwe collectie kunnen bestellen. Juni en juli zijn de rustigste maanden, maar ik ben al drie jaar niet op vakantie geweest, dus zo rustig is het dan dus ook niet.

Wat zijn de kersttrends van dit jaar? Veel natureltinten as taupe, wit en crème. Verder zie ik veel decoratie uitgevoerd in diverse tinten ijsblauw gecombineerd met wit. Een voortborduursel uit het succes van de film Frozen.

Wat zijn jouw toekomstplannen? Ik heb er heel veel. We gaan in ieder geval onze winkels mooier en luxer maken en voorzien van een nieuwe naam en huisstijl. Daarnaast wil ik de hele business ook online gaan vermarkten en alle websites die we geclaimd hebben, actief maken. Een gigantische operatie want we hebben meer dan vierduizend producten. Ook de backoffice moet helemaal perfect zijn voordat we live gaan. We werken dus rustig en steady toe naar een business die volledig online te volgen is.

Heb je nog tips voor toekomstige ondernemers? Wat ik zelf heel belangrijk vind is dat je pas de boer op kunt met je dienst of producten als je alles goed voor elkaar hebt. Klopt de website? Is de backoffice goed georganiseerd, kan ik leveren binnen de beloofde termijnen? Heb ik genoeg voorraad? Zijn mijn producten van een goede kwaliteit? Zorg dat je dat allemaal goed op orde hebt en maak dan pas je business wereldkundig. Je krijgt per slot van rekening maar één kans om een eerste indruk te maken.

Alternative Text

Over de auteur

Lauren Samsom

Marketingcommunicatie specialist, Marktplaats Zakelijk. Lauren is verantwoordelijk voor alle communicatie naar de zakelijke gebruikers van Marktplaats.