21 juni 2016

Ukje.nl: “Met de hulp van Marktplaats kon Ukje.nl groeien”.

Na een studie gezondheidswetenschappen en een korte carrière in de zorgvastgoedconsultancy, besloot Sifra Douma (32) het roer om te gooien. “Ik kwam erachter dat de consultancywereld niet goed bij mij paste. Ik wil niet alleen adviseren, maar ook uitvoeren, ik houd van aanpakken en doorzetten en van zelf beslissingen nemen. Met deze eigenschappen, werd het al snel duidelijk dat ik wilde gaan ondernemen”. Dat dit het startsein was voor een succesvolle online onderneming met enorme groeipotentie, kon Sifra op dat moment alleen nog maar hopen. Het in 2011 opgerichte Ukje.nl is in 5 jaar uitgegroeid tot een hippe hoezensite voor babymeubilair. Marktplaats Zakelijk ging in gesprek met Sifra om te praten over het ondernemerschap en de rol die Marktplaats heeft in haar succes.

Het levenslicht zien met behulp van Marktplaats

De beslissing om zakelijk te adverteren via Marktplaats om haar online ondernemerschap een vliegende start te geven was geen moeilijke voor Sifra: “Ik wilde iets verkopen en Marktplaats was het antwoord. Ik had al meerdere huisinboedels verkocht via Marktplaats dus ik wist de weg naar zakelijk adverteren goed te vinden. Admarkt was en is voor mij als ondernemer een perfect kanaal. Die advertenties zien er professioneler uit, ik kan er mijn website-adres kwijt en kan ik ervoor zorgen dat mijn advertenties altijd goed in beeld zijn. De verkoperspagina biedt een mooie manier om de onderneming te branden bovenaan mijn advertenties. Ik heb ervoor gezorgd dat de verkoperspagina precies dezelfde uitstraling heeft als mijn website. Dit draagt bij aan een professionele en betrouwbare uitstraling. Dat is heel belangrijk. Ik kan wel zeggen dat mijn onderneming met hulp van Marktplaats het levenslicht zag. Marktplaats zorgde ervoor dat ik de eerste tientallen hoezen makkelijk kon verkopen. Dit was natuurlijk een geweldige stimulans op door te gaan, te professionaliseren en groter te groeien. Een betere duw in de rug had ik niet kunnen krijgen.”

Ondernemen door slim om te gaan met tijd en geld

Ondernemen doet Sifra al sinds jonge leeftijd: “Van jongs af aan was ik al aan het ondernemen; elke Koninginnedag of vrijmarkt benutte ik om zelfgemaakte sieraden of tassen te verkopen. Ook moest ik vroeger mijn fiets regelmatig schoonmaken. Met mijn verdiende geld spoot ik dan de fiets in 5 minuten schoon in de autowasserette terwijl mijn zus uit zuinigheid de hele ochtend nodig had om de fiets schoon te krijgen. Ik kon dan die ochtend weer gebruiken om nieuwe sieraden en tassen te maken om zo die wasserettekosten weer ruim terug te verdienen. Dat is ondernemen voor mij: slim omgaan met je geld en tijd. Wat een ander beter of sneller kan moet je uitbesteden, dan heb je tijd om je omzet te vergroten.”

En slim omgaan met tijd en geld was hard nodig voor de onderneemster die besloot te stoppen als consultant en haar droom na te jagen. Sifra: “Ik had net een kindje gekregen, geen werk meer dus zat niet ruim in de financiën, had een wipstoeltje met een lelijke bekleding en ik kon goed naaien. Ik besloot een hoes te maken voor het stoeltje en toen ik zag hoe goed deze was gelukt, besloot ik deze via Admarkt op Marktplaats te zetten. De hoes werd direct verkocht en toen besloot ik ze op bestelling te maken. Dit sloeg aan. Door dit succes zat mijn eigen kindje pas na een half jaar op een hoes van Ukje.nl ,de naam van mijn onderneming. De eerste periode was het nog kleinschalig maar ik ben een echte ondernemer die een serieus bedrijf op wil bouwen. Dit betekende dat ik commerciëler moest gaan denken. Na een half jaar de hoezen zelf te hebben geproduceerd ben ik naar naaiateliers in het oosten van Europa gegaan waar nu al mijn spullen geproduceerd worden. Ook heb ik toen een webwinkel gebouwd. Inmiddels ligt mijn voorraad niet meer op zolder, maar ligt dat in Waspik in een distributiecentrum. En ook in Duitsland verkoop ik goed. Daar heb ik in verschillende Duitse distributiecentra ook veel voorraad liggen. Het volgende focusland is Engeland.”

"Adverteer online en zorg voor een goede gedetailleerde beschrijving van je producten. Ik stel mezelf altijd de vraag: wat wil ik zelf weten en waar zal ik zelf op zoeken?"

Passie voor ondernemen

“Het leukste is de vrijheid hebben om zelf beslissingen te nemen; ik heb een visie en die visie is de grootste hoezenproducent worden van Europa. Het pad naar dat doel kan ik helemaal zelf uitstippelen. Het is prettig dat je aandacht kunt geven aan zaken waar je zelf waarde aan hecht. Voor mij is dat bijvoorbeeld de kwaliteit van de producten en een goede service naar de klanten toe. Die vrijheid om zelf te kiezen wat je mooi of prettig vindt wil ik ook graag aan mijn klanten geven. Daarom bieden wij een ruim assortiment aan voor de babystoelhoezen. Op onze site kun je kiezen uit veel verschillende stoffen. Mijn ambitie is dat ouders door heel Europa gemak en comfort hebben bij de zorg voor hun kindje. Een mooie babystoel die door het gebruik van mijn hoezen makkelijk schoon te houden is geeft mij voldoening. Voor het bedrijf is mijn ambitie om voor vele A-merk babymeubelhoezen te hebben in de collectie.”

De perfecte advertentiestrategie

Voor ondernemers heeft Sifra een duidelijk advies: “Geef niet teveel geld uit aan offline advertenties. Deze zijn flink aan de prijs en worden maar door een beperkt aantal mensen gezien. Adverteer online en zorg voor een goede gedetailleerde beschrijving van je producten. Ik stel mezelf altijd de vraag: wat wil ik zelf weten en waar zal ik zelf op zoeken? Zaken als: wanneer heb ik het product in huis, kan ik het product terugsturen, op welke temperatuur kan ik het product wassen en wie zit hier achter, zijn vragen waar mensen graag antwoord op krijgen. En wat betreft fotografie: zorg voor goed belichte en vrijstaande foto’s in je advertentie.

Marktplaats onderscheidt zich van andere advertentieplatforms vanwege het grote aantal bezoekers en ook omdat men hier kijkt naar tweedehands én nieuw. Ik verkoop via Admarkt advertenties nieuwe spullen geschikt voor de bekleding van tweedehands stoeltjes, die men op Marktplaats zoekt. Maar, in de babywereld wordt ook wel veel nieuw gekocht en om die nieuwe stoeltjes willen mensen ook hoezen omdat ze deze dan weer beter, namelijk schoner, kunnen verkopen via Marktplaats.

2

Een zonnige toekomst

Sifra is positief over de toekomst van Ukje.nl: “Ik werk hard om de grootste hoezenproducent en leverancier van Europa te worden. Mijn blik is ook gericht op het buitenland. Misschien heb ik daarom ook wel de Crossborder Bootcamp-pitch, uitgeschreven door het Shopping Tomorrow-platform, gewonnen. Een kwartaal ben ik gecoacht door experts op het gebied van crossborder e-commerce om een succesvolle business neer te zetten in het buitenland. Sinds deze deelname groeit Ukje ontzettend hard buiten de landsgrenzen.” Dat Marktplaats een grote rol blijft spelen in het ondernemerschap van Ukje.nl is duidelijk. Sifra: “Marktplaats is dé plek voor mijn producten en dat zie ik ook terug in de verkopen; ik denk dat ik gemiddeld dertig tot veertig procent van mijn artikelen verkoop via Marktplaats Admarkt.”