Terug naar overzicht

Maak de optimale landingspagina

Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker op uitkomt nadat er vanuit de Pro-advertentie is geklikt

Het is handig om bezoekers vanuit een Pro-advertentie naar een landingspagina van het betreffende product te sturen en niet naar de homepagina. Omdat je landingspagina aansluit bij de advertentie hoeft de bezoeker niet verder te zoeken. Hierdoor is de kans dat een bezoeker afhaakt, omdat het product niet gevonden is, een stuk kleiner. Gebruik voor het maken van de optimale landingspagina onderstaande checklist.

Komt de landingspagina overeen met de boodschap van jouw Pro-advertentie?

Staat op de landingspagina dezelfde informatie als in de Pro-advertentie en is dit aangevuld met extra informatie? Bezoekers moeten niet in verwarring gebracht worden en zien graag dezelfde titel, foto’s en teksten die in jouw advertentie staan. Dit betekent dat de landingspagina relevant is.

Gaat jouw landingspagina over één onderwerp?

Zorg ervoor dat je landingspagina niet te druk is. Richt je op het verkopen van het product dat ook in de Pro-advertentie staat. Het beste is om per pagina maar één product aan te bieden. Dat is handig voor de bezoeker, maar ook voor SEO.

Springt de call-to-action er meteen uit?

Dat zou wel moeten. Maak het groter, in opvallende kleur, in een knop en met veel witruimte eromheen. Zorg altijd voor een sterkte call-to-action. Met een call-to action probeer je de bezoeker te verleiden tot een handeling. Een call-to-action is bijvoorbeeld ‘koop nu!’ maar ook subtieler als ‘lees verder’.

Heb je onnodige content verwijderd?

Maak duidelijk waar de landingspagina over gaat. Bezoekers moeten meteen een vertrouwd gevoel krijgen bij de pagina. Vermeld je contactgegevens en, als je deze hebt, laat keurmerken en garantieclaims zien.

Tot slot, doe de 5-seconden-test!

Bij een 5-seconden-test kijk je of iemand kan navertellen waar de pagina over gaat. Probeer maar: laat de pagina aan iemand zien die deze nog niet eerder heeft gezien, en vraag hem of haar waar de pagina over gaat. Blijf optimaliseren tot het goed gaat, dit is goud waard.