Schrijven van een advertentietitel

Met deze tips schrijf je een goede advertentietitel

De volgende stap is het schrijven van een slimme advertentietitel. Voor de advertentietitel heb je 60 tekens ter beschikking. Houd bij het schrijven van een goede titel rekening met de volgende tips.

1. Verbeter je titel met populaire zoektermen

Voeg de zoektermen toe aan je advertentietitel. Vergeet de belangrijkste specificaties niet (merk, type, afmeting, kleur, materiaal). Gebruik scheidingstekens voor een betere leesbaarheid.

Bijvoorbeeld: Luxe houten kledingkast | wit | 200x150x50 | Zomer Sale

2. Voeg relevante kenmerken toe aan je advertentie

Om goed vindbaar te zijn voor jouw doelgroep, is het belangrijk dat je alle relevante kenmerken invult van je product of dienst. Klanten filteren hier namelijk op. Hoe meer relevante kenmerken, hoe beter je gevonden wordt door jouw doelgroep. Deze kenmerken zijn afhankelijk van het product of categorie, en kunnen daarom ook verschillen.

3. Leesbaarheid titels

Een nette en duidelijke titel heeft veel invloed op de klikbaarheid van de advertentie. Meerdere zoektermen achter elkaar zorgen er bijvoorbeeld voor dat de titel lastig leesbaar is.

EEN SCHREEUWENDE ADVERTENTIETITEL werkt vaak averechts.
Het gebruik van leestekens zoals in het voorbeeld hieronder helpt om een titel beter te maken.

Voorbeeld van een slecht leesbare titel:
“Hoekbank industrieel bank cognac metalen poten”

Aangepaste titel:
“Industriële hoekbank | Cognac | Leer | Metalen poten”

4. Maak ook slim gebruik van de eerste 160 tekens van je advertentietekst

Een gebruiker die zoekt, ziet op de resultatenpagina de eerste 160 tekens van je advertentie. Zet daarom de belangrijkste bedrijfs- en/of productinformatie bovenaan. Bijvoorbeeld aan een snelle levering of aantrekkelijke actie.

Tips

  1. Maak gebruik van alle 60 beschikbare tekens; deze tekst is namelijk goed te zien in de lijst met zoekresultaten.
  2. Vermeld merknaam, kunstenaar, ontwerper of andere specifieke kenmerken van het product dat je aanprijst, en zodanig dat ze goed herkenbaar zijn voor kopers.
  3. Gebruik relevante zoekwoorden om het product te beschrijven; de zoekmachine van Marktplaats kijkt naar de zoekwoorden in de titel en de eerste 160 karakters van de omschrijving. Lees hier hoe je de beste zoekwoorden vindt. Kijk hier hoe je de beste zoekwoorden kunt vinden.
  4. Gebruik synoniemen om op alle woorden gevonden te worden. Let op dat het niet ten koste gaat van de leesbaarheid.
  5. Speel in op (tijdelijke) kortingen of exclusieve deals om op te vallen.
  6. Gebruik de USP’s (Unique Selling Points) van je webshop.
  7. Laat je titel opvallen bij het scannen, gebruik bijvoorbeeld speciale tekens: “€”, “=” . “—”, “+”, “>”, “|”

Voorbeelden:

  • Zoekterm: Buggy
  • Titel: 100+ nieuwe buggy’s. Hoge kortingen bij buggywinkel.nl
  • Zoekterm: Apple Ipad mini
  • Titel: Apple ipad mini tijdelijk €200,-. Morgen in huis OP=OP