Techniek en ontwerp

Is jouw website gebruiksvriendelijk? Doe de check met deze tips.

Werkt jouw website goed en laden pagina’s snel?

Alles langer dan 2 seconden vinden bezoekers vervelend. Zeg dat er bij langere laadtijden altijd bij: creditcardcontrole kan meer dan een minuut duren. Toon in die gevallen een ‘laadbalk’ of andere geruststellende tekst. Als een pagina te langzaam laadt, verlies je bezoekers. Veel mensen hebben tegenwoordig snel internet. Dat maakt het ongeduld alleen maar groter.

Is er genoeg contrast tussen de tekst en de achtergrond?

Donkergrijs op lichtgrijs ziet er misschien stijlvol uit, maar is erg slecht leesbaar. Kleurverschillen vallen op. Zorg dus voor genoeg contrast. Misschien saai, maar zwart op wit werkt in de meeste gevallen nog altijd het best.

Is het lettertype goed leesbaar? Is de regelafstand voldoende?

Een groter lettertype levert meer conversie op! Kleine lettertypes zijn op veel schermen (hoge resolutie, mobiel) slecht te lezen en frustratie leidt tot afhakers. Bijkomend voordeel: door een groter lettertype kun je minder tekst kwijt en zul je moeten schrappen. Voor regelafstand geldt één regel: witruimte is je beste vriend.

Gebruik je zo min mogelijk verouderde technologie?

Hoe mooi jouw website er ook uitziet: mensen wachten vaak niet tot alle plug-ins of animaties zijn geladen. Gebruik verouderde technologie als Flash bijvoorbeeld alleen als het écht nodig is en leg dan uit dat het langzaam of vreemd is. Gebruik altijd HTML5/CSS3/Javascript. Dat is meestal voldoende voor mooie, goed werkende sites.

Hebben jouw afbeeldingen de juiste ALT Tags?

Met ALT Tags beschrijf je de inhoud van foto’s en afbeeldingen. Ze zijn niet alleen belangrijk voor mensen met een visuele handicap, maar ook voor zoekmachines. Zeker als deze items nodig zijn voor de navigatie of begrip van het product of de dienst.

Heeft jouw website een goede Not-found/404 pagina?

Het kan voorkomen dat een linkje niet werkt of de bezoeker een verkeerde of oude URL intoetst. Bij een witte 404-pagina ben je de bezoeker bijna zeker kwijt. Zorg op die pagina voor excuses en stuur je bezoeker naar de juiste pagina.