Van lead naar verkoop: een goede sales funnel

Een goede salesfunnel zorgt voor een duidelijk verkoopproces

Een salesfunnel, dat in het Nederlands ‘verkooptrechter’, of ‘verkoopproces’ betekent, is een manier om bezoekers te verleiden om jouw product te kopen. Bezoekers komen bovenin de trechter binnen. Naarmate het verkoopproces vordert wordt de trechter steeds smaller, tot alleen de klanten overblijven die daadwerkelijk een aankoop doen. Een goede salesfunnel zorgt voor een duidelijk verkoopproces, waarmee je een mogelijke klant tijdens het gehele proces helpt om een aankoop te doen. Een koper heeft misschien meer informatie nodig dan alleen de noodzakelijke productinformatie.

Heb je een “sales funnel” opgezet?

In een fysieke winkel vraagt de verkoper niet direct ‘wil je het product meteen afrekenen?’. Een verkoper vraagt eerst wat het probleem is, kijkt welke oplossingen hij kan bieden en welke het best past bij de klant. Ook online moet je zo een verkoopverhaal gaan opzetten.

Ga in 5 stappen naar het einddoel:

Stap 1. Zorg voor een zo groot mogelijk relevant publiek

Zorg dat je online makkelijk gevonden wordt. Dit kan natuurlijk met Marktplaats Pro-advertenties, maar ook door het schrijven van blogs of een video, e-book of rapport over het product dat jij verkoopt. Zo maak je van jezelf een expert en zullen bezoekers doorklikken naar je website.

Stap 2. Vraag bezoekers actief om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief

Als je meer bezoekers naar je website trekt door informatie via bijvoorbeeld blogs, probeer ze dan te binden aan je website. Vraag bezoekers actief om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Een reden voor bezoekers om zich daarvoor aan te melden is bijvoorbeeld doordat je ze een gratis e-book aanbiedt. Vertel er altijd duidelijk bij wat je met de gegevens van de mogelijke klant doet.

Stap 3. Geef meer informatie via de nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een goed middel om bezoekers extra informatie te geven. Bijvoorbeeld door het vergelijken van producten, vergelijken met concurrenten of uitgebreide extra uitleg via tekst of een video over jouw product of dienst. Geef bezoekers een reden om te blijven. Ook als een onderdeel van jouw aanbod gelijk of minder is dan die van de concurrent, kun je dat goedmaken met betere service, persoonlijk advies of andere eigenschappen waarmee jij je onderscheidt. Het toegeven van tekortkomingen ten opzichte van de concurrentie maakt jou alleen maar betrouwbaarder.

Stap 4. Heb je een mogelijke koper genoeg informatie gegeven? Doe een aantrekkelijk aanbod en zorg voor een lage drempel om de aankoop te doen

Beschrijf in jouw call-to-action duidelijk wat iemand ontvangt en gebruik schaarste. Denk aan ‘nog maar 3 in voorraad’, ‘alleen deze week’, etc.

Stap 5. Zorg dat een koper een review achterlaat

Kunnen bezoekers hun aankoop of een product liken op sociale media? Wordt er genoemd hoeveel mensen het product al gekocht hebben? Zijn er recensies van gebruikers? Kunnen gebruikers de pagina makkelijk delen met anderen of bewaren voor later? Voorbeelden zijn: een Twitter retweet-knop, mail het naar iemand (jezelf) of een Facebookshare.