Met onze inApp Lead generator bereik je je doelgroep precies op het beslismoment in het aankoopproces. De bezoeker ziet op de productpagina een actielink naar je aanverwante product, bijv. een autoverzekering. De testresultaten zijn veelbelovend, mede omdat je als adverteerder afrekent op basis van resultaten.
Een gesprek met Manager Online Marketing Hans de Bruin van adverteerder Independer en Account Manager Programmatic Trading Tim Meijer van Marktplaats.
Relevantie voor bezoeker en adverteerder
Meijer: ‘Alles draait nu om mobiel. Van al het verkeer van onze 8,2 miljoen unieke bezoekers per maand is ± 80% mobiel. Daar wil je dus als adverteerder zijn. Uitdaging: een smartphone is tot 9 keer kleiner dan een gemiddelde desktop en een veel persoonlijker device. Grote banners zijn dan snel te indringend.
We hebben getest hoe we onze koopgerichte bezoekers iets relevants bieden zonder schreeuwerig over te komen. De inApp Lead generator scoorde daarop goed. Met een native actielink – in de look & feel van Marktplaats – herinner je kopers precies op het juiste moment in het beslissingsproces aan je aanverwante product. Je koopt bijv. een auto en ziet op die productpagina een actielink met de tekst Bereken je autoverzekeringspremie. Vervolgens kom je op de website van de adverteerder, in dit geval Independer.’
Juiste moment, doelgroep en aanbod
De Bruin: ‘Deze nieuwe manier van adverteren is voor ons bijzonder interessant. Independer wil eerder in de klantreis aanwezig zijn. We willen verzekeringen op het doorslaggevende moment onder de aandacht te brengen. De aankoop van een auto is zo’n moment. Want als consument wil je naast de prijs, ook weten wat je maandelijks kwijt bent. En je weet snel wat de autoverzekering kost, omdat wij het kenteken meenemen als je op onze site komt. Handig natuurlijk, want dat ken je op dat moment nog niet uit je hoofd.’
Enorm bereik, goede resultaten
Meijer: ‘Op Marktplaats zijn kopers altijd op zoek naar een goede deal, of het nu om tweedehands of nieuwe producten gaat. Een vergelijkingssite als Independer helpt daar uitstekend bij.’
De Bruin beaamt dat: ‘Er zijn genoeg sites waar we kunnen adverteren voor (auto)verzekeringen. Wat deze samenwerking succesvol maakt is het enorme bereik van Marktplaats en de goede resultaten. Cijfers? 2,1 miljoen unieke bezoekers per maand voor de groep Auto’s. Gemiddeld 2.000 kliks en 200 premieberekeningen per dag.’
Afrekenen op basis van clicks, leads of sales
Meijer: ‘Voorheen betaalde je op basis van vertoningen: CPM. Nu reken je af op basis van clicks (CPC), leads (CPL) – bijv. aantal premieberekeningen – of aantal sales (CPS). Hiermee komen wij tegemoet aan de wensen van onze adverteerders.’
De Bruin: ‘Bij CPM betaalde je als adverteerder vooral voor bereik; ook belangrijk, maar dit gaat verder. Nu reken je af op basis van resultaat. Het is dus in wederzijds belang dat je uiting op de juiste plek wordt getoond. Marktplaats kan dat ook waarmaken, want nergens kun je zo gericht adverteren. Kortom: een echte vooruitgang.’
Doelgroepgericht adverteren
Meijer: ‘Tests laten zien dat deze nieuwe vorm van adverteren aanslaat. We zijn begonnen met de groep Auto’s. Het werkt goed voor vergelijkers als Independer en bijv. ook voor prijsvechters als Allsecur en Ditzo. We breiden het nu uit naar onze andere 37 productgroepen. Dat biedt volop mogelijkheden. Voor de groep Huis en Inrichting, kan bijv. een woon- of opstalverzekering interessant zijn. Voor Huizen en Kamers een nieuw energiecontract, tv- en internetabonnement of een verhuisservice. En binnenkort switchen weer ruim een miljoen mensen van zorgverzekering. Ook zorgverzekeraars kunnen bij ons heel doelgroepgericht adverteren. Het zoeken naar de juiste producten en aanbieders is maatwerk, zo weten we zeker dat het een relevante aanvulling is voor onze gebruikers ’
De Bruin sluit concluderend af: ‘Je adverteert op het juiste moment bij de juiste doelgroep, daar waar zij zit: mobiel. Je lift mee op het enorme bereik van Marktplaats en rekent af op basis van harde resultaten. En geloof me: die zijn bij Marktplaats goed. Dat zien we iedere dag opnieuw.’