13 March 2017

‘Adverteerder, vergroot je impact op mobiel met de Marktplaats Interscroller’

Op Marktplaats is 77% van de pageviews via mobiel. Toch wordt er relatief nog weinig mobiel geadverteerd. Dat biedt kansen voor jou als adverteerder. Zeker met de Interscroller waarmee je opvallend, aantrekkelijk én gebruiksvriendelijk adverteert op Marktplaats.

Overal zie je het: de consument omarmt het shoppen met de smartphone. De tijd dat het kleine scherm nog een drempel vormde voor een aankoop, ligt achter ons. Head of B2C Operations Marktplaats Dennis Wachtel weet het zeker: ‘Dit jaar gaat ook de adverteerder mobiel omarmen. Wie nog langer dan een half jaar wacht, mist de boot en moet straks een stevige inhaalslag maken. Marktplaats bekijkt continu hoe we de adverteerder een mooi en goed podium geven. En de consument een prettige mobiele ervaring. Want onze 8,2 miljoen unieke koopgerichte bezoekers per maand bepalen ons succes. Dus ook die van de adverteerder. De smartphone is een heel persoonlijk device. Uitingen voelen sneller indringend aan waardoor de consument eerder afhaakt. Dat vraagt om een andere manier van adverteren. Niet bam, gelijk in your face. Maar een uiting die langzaam op je mobiel binnenkomt en vriendelijk overkomt. Precies daarin schuilt de kracht van de Marktplaats Interscroller.’

‘Op mobiel gaan de ontwikkelingen razendsnel.
Daar zitten nu al 77% van onze klanten; op mobiel moet je als adverteerder zijn.’

Met de Interscroller adverteer je opvallend en sympathiek

Bij het scrollen, verschijnt de advertentie soepel en rustig in beeld. Vergeleken met een overlay is de laadtijd korter. Visueel lijkt het alsof de advertentie aan de achterkant door de content naar binnenschuift. Vloeiend en appealing De advertentie blokkeert geen content en de bezoeker scrolt makkelijk verder zonder echt gestoord te worden. De eerste tests en ervaringen van consumenten zijn dan ook veelbelovend. Wachtel: ‘De Marktplaats Interscroller houdt rekening met het scroll- en swipegedrag van de gebruiker. De bezoeker ziet duidelijk waar de content verder gaat en heeft grip op wat er gebeurt. Koop je als adverteerder rechtstreeks bij ons in, dan checken we of de bezoeker op een wifi- of mobieldata-signaal zit, zodat een video in het laatste geval niet automatisch afspeelt. Het geluid speelt alleen af als de bezoeker dat wil. Dit alles draagt bij aan een prettige mobiele ervaring en dat is ook voor de adverteerder het grote pluspunt. Zie hiernaast een voorbeeld van onze partner MobPro.

Pluspunten Marktplaats Interscroller

Andere pluspunten? Je bent als adverteerder duidelijk zichtbaar. Op een aantrekkelijke en impactvolle manier. En bent heel flexibel qua mogelijkheden. Er is alle ruimte voor je boodschap: een video, een of meerdere afbeeldingen met of zonder tekst, fullscreen of in een kleiner formaat. Daarnaast streven we bij Marktplaats ook naar schaalbaarheid, dus dat je uiting op de bekende devices bruikbaar is en betaalbaar blijft.’

Naast een fullscreen-variant van de Interscroller is er een kleinere, bijna vierkante variant: de Marktplaats Miniscroller. Hierbij blijft nog meer content zichtbaar en is de potentiële negatieve impact nog kleiner. Ook is de Miniscroller prima schaalbaar: de advertentie werkt op oudere en kleinere modellen smartphones, zoals een iPhone 4S. Wachtel: ‘Welke variant het meest geschikt is, hangt natuurlijk af van je doel. Ligt je nadruk op branding, performance of traffic naar je nieuwe mobiele site. Bij de Interscroller is vooral je brandimpact groot en kun je veel informatie kwijt. De Miniscroller leent zich weer goed voor een korte boodschap. Beide formaten bieden creatieve mogelijkheden en leveren je kwalitatief betere clicks op dan overlays. Samen met jou kijken we naar de beste oplossing.’

Zoals eerder gezegd hebben consumenten het shoppen op mobiel omarmt. Toch waren veel adverteerders tot nu toe terughoudend. Heeft Wachtel een verklaring?: ‘Het is begrijpelijk dat adverteerders graag cijfers zien. Voor de desktop hebben we zo’n 20 jaar de tijd gehad om alles te perfectioneren. Maar op mobiel gaan de ontwikkelingen razendsnel. Natuurlijk: er zijn nog niet overal gedetailleerde cijfers van en niet alles is even goed meetbaar als op de desktop. Maar het allerbelangrijkste cijfer ligt er wél: de meerderheid shopt mobiel, op Marktplaats zelfs 77%. Op mobiel zijn je klanten, daar moet je zijn. Bovendien kun je bij Marktplaats cross-device en doelgroep- of targetgericht adverteren omdat 84% van de pageviews zijn ingelogd. En dat voor een miljoenenpubliek.’

Experimenteer, leer en optimaliseer

Tot slot: heeft Marktplaats nog tips? Wachtel: ‘De Interscroller en ook native advertising — zoals Admarkt waarbij je adverteert in de look & feel van Marktplaats – bieden interessante mogelijkheden voor jou als mobiel adverteerder op Marktplaats. Accepteer dat mobiel om een eigen aanpak vraagt. Gebruik niet diezelfde banner van de desktop, maar bespreek samen met ons en/of je mediabureau hoe je je boodschap het krachtigst op mobiel overbrengt. Experimenteer, leer, optimaliseer en houd het simpel: laat minder, sneller zien. Begin nu. Anders mis je straks de boot en moet je een flinke inhaalslag maken.’

Wil je ook mobiel zichtbaar zijn voor het koopgerichte miljoenenpubliek van Marktplaats? Wij bespreken graag je wensen en laten je mogelijkheden zien hoe je je boodschap het krachtigst overbrengt.