20 juni 2016

Wassink Autogroep: “Wij hebben hetzelfde DNA als Marktplaats”

Ruim 45 jaar geleden startte de heer Wassink zijn autobedrijf in Winterswijk. Met ruim tweehonderd werknemers is het bedrijf – inmiddels met een nieuwe eigenaar – uitgegroeid tot een grote speler in de automotive wereld, met negen dealervestigingen in de provincies Gelderland, Brabant en Limburg die de merken Ford, Peugeot, Mitsubishi en Kia verkopen. Manager Business Development Center Remco Schoenmaker (41) en collega Floris Berkhout (36), vestigingsmanager van de showroom in Arnhem, occasionmanager van de groep en hoofd online sales trading zijn verantwoordelijk voor de communicatie met de online advertentiekanalen.

Innovatie online trading hoog in het vaandel

“We adverteren al jaren bij Marktplaats Automotive”, aldus Remco. “We weten niet beter. Als het over occasions gaat is Marktplaats het eerste online kanaal waar je aan denkt als je wilt adverteren. Marktplaats is qua leads dan toch wel dominant in het hele spectrum van de portals waar wij adverteren en bovendien zijn de gegevens die je van Marktplaats-bezoekers krijgt versleuteld omdat de bezoekers zijn ingelogd. Je kunt dus contact met iemand opnemen omdat je valide gegevens hebt. Zo verkopen we gemiddeld 10 auto’s per maand via Marktplaats leads.” Floris knikt instemmend. “Vanwege het goede resultaat zijn we ook sinds een jaar steeds intensiever met Marktplaats gaan samenwerken. Dat Marktplaats met een minimaal een miljoen gebruikers per dag in staat is om met al deze data demografische gegevens te combineren om zo profielen te bouwen waardoor onze advertenties bij de juiste mensen binnenkomen, is uniek. Blijven innoveren op het gebied van online trading staat bij ons, net als bij Marktplaats hoog in het vaandel. We hebben dus hetzelfde DNA als Marktplaats kun je zeggen, en dat maakt de samenwerking zeer interessant.”

Ondanks de opkomst van online trading zal de fysieke showroom volgens Floris niet verdwijnen. “Ik geloof sterk in de combinatie online en offline. Men wil toch het product blijven zien, voelen en aanraken. Maar, de online trading aan de voorkant wordt absoluut steeds belangrijker. De prijs wordt ondergeschikt aan je online performance. Dus wat je gaat zien is dat de online reviews een steeds belangrijkere rol gaan krijgen, en een hele cruciale: welke mogelijkheden bied je om met elkaar in contact te komen? We hebben nu de mogelijkheid om via de site direct met iemand te chatten en dat werkt.”

Automotive in hart en nieren

Al op jonge leeftijd was duidelijk dat Floris en Remco in de automotive-industrie zouden gaan werken. Remco: “Bij mij zit de liefde voor auto’s in m’n DNA, ik heb het van huis uit meegekregen. Het was voor mij al van jongs af aan duidelijk dat ik naar de IVA in Driebergen zou gaan.” Ook bij Floris begon de voorliefde voor auto’s op jonge leeftijd: “Bij mij ontstond de interesse voor auto’s vanzelf. Ik zat vroeger op school al meer naar buiten te kijken om te zien hoeveel auto’s er van welk merk voorbij reden dan dat ik zat op te letten. Ook voor mij was het al vrij vroeg duidelijk dat ik met auto’s wilde werken. Dus ik heb ook de IVA gedaan.”

"Een lead betekent niet altijd een verkoop, maar iedere lead levert wel een unieke kans op."

Zorgen voor een perfecte advertentie en goede opvolging van de leads

De heren zijn zich goed bewust van het belang van een goede online campagne en perfecte opvolging van leads. Remco: “Laat zoveel mogelijk van een auto zien. En plaats kwalitatief, goede foto’s. Vroeger plaatsten we gemiddeld zes foto’s per auto, tegenwoordig zijn dat er 25. Verder is het geven van de juiste omschrijving heel belangrijk om organisch gevonden te worden. Onze detailpagina is heel belangrijk. Daar kun je via een mooie omschrijving nog verder specificeren. Door de juiste woorden te gebruiken wordt je advertentie sneller door de juiste doelgroep opgepikt.” Er wordt vervolgens opvolging gegeven aan de leads die binnenkomen. Floris: “Nou en of! Alle leads komen centraal hier in Arnhem binnen bij een team van deskundige mensen die weten waar ze het over hebben als het gaat om auto’s. Zij maken het eerste contact met mensen die interesse hebben in een bepaalde auto en plannen dan een afspraak met mensen van de juiste vestiging. Een lead betekent niet altijd een verkoop, maar iedere lead levert wel een unieke kans op.”

De beste autodealer zijn

Op de vraag hoe je de beste autodealer wordt zegt Floris: “Allereerst met een goede online presence. Verder moet je supersnel acteren op een lead en je moet het juiste gesprek kunnen voeren. Dit betekent dat je je goed moet kunnen verplaatsen in de klant, je moet een kameleon kunnen zijn. De klant koopt, wij zijn niet meer aan het verkopen. Daar wil ik mee zeggen dat de klant beter is geïnformeerd en weet wat hij wil. Wij zijn er om precies te kunnen aanvoelen wat dit is om vervolgens te komen met een passende auto. Remco: “Veel mensen zijn ook op zoek naar bevestiging, ze staan op het punt veel geld uit te geven dus ze willen bevestiging en het gevoel dat je een betrouwbare partij bent. Dat begint als net al gezegd online; het hebben van een goede site, het presenteren van goede, duidelijke productfoto’s en uiteraard adverteren via landelijk bekende portals als Marktplaats. Maar ook het geven van een lange garantie trekt mensen over de streep. Wij werken daarom met lange garantietermijnen. En tot slot mijn eigen stokpaardje: de klanttevredenheid hoog houden. Mochten er klachten zijn, dan komen deze gecentraliseerd binnen bij mij. Ik zorg er dan persoonlijk voor dat deze klachten serieus worden genomen – dat is het belangrijkst – en worden opgelost. Ik zie een klacht als een kans.”