De oriëntatie op een nieuwe auto is, als moment, behoorlijk goed te bepalen op websites zoals Marktplaats. ANWB heeft een natuurlijke autoriteitspositie als het gaat om auto’s, maar dit is niet continue top-of-mind. Om dit te realiseren voerde ANWB in samenwerking met mediabureau MEC en creatief bureau Pickle Factory een campagne. Onderzoeksbureau MetrixLab onderzocht de effectiviteit van deze campagne op Marktplaats.nl.
Doelstelling
- Wegenwacht met jongerenvoordeel promoten onder jongeren
- Genereren van leads
Doelgroep
Jongeren van 18 t/m 24 jaar die op het punt staan een auto aan te schaffen.
Strategie
De ANWB is niet interessant voor jongeren en de ANWB Wegenwacht Service met Jongerenvoordeel is niet relevant. Toch wil de ANWB nieuwe aanwas van jongeren lidmaatschappen. De vraag is dus: hoe communiceer je op een dusdanige manier met jongeren waardoor zij zowel de ANWB als de Wegenwacht interessant en relevant gaan vinden, zodat ze een Wegenwacht lidmaatschap afsluiten? Eén van de magical moments waarop jongeren vatbaar zijn voor pechhulp, is bij de aanschaf van hun eerste auto. Uit onderzoek blijkt dat ruim 50% van alle Nederlanders hun eerste auto koopt tussen 22 en 24 jaar.
Jongeren zijn steeds minder gevoelig voor pure advertising. Merken moeten helpen in plaats van overtuigen. Top-of-mind worden we dus niet door het continue uitzenden van commerciële boodschappen. ANWB wilde daarom jongeren faciliteren bij de aanschaf van hun auto. Dusdanig dat er op een natuurlijke wijze continue interactie met het merk ANWB is.
Uitvoering
Marktplaats bezit over een schat aan consumentenkennis. Zo blijkt dat Marktplaats-gebruikers die zoeken naar auto’s onder de € 5.000,-, zich vaak oriënteren op een eerste auto. Via financial targeting op Marktplaats.nl worden bezoekers naar een autokoophulp geleid.
Deze aankoophulp ‘Mijn eerste auto’ helpt jongeren bij de zoektocht naar hun eerste auto. Op het platform krijgen zij antwoord op vragen als: welke auto past bij mij, wat is een redelijke prijs en hoe zit het met verzekeringen? De autokoophulp geeft verder advies en tips om de ideale auto aan te kunnen schaffen. Hierbij komen stappen aan bod; van oriëntatie, zoeken, aankoop en overschrijven tot verzekeren en onderhoudstips.
Naast de online campagne op Marktplaats.nl liep ook een radiocommercial op Slam FM, Radio 538 en Q-Music. Verder zijn er ook e-mailings verstuurd naar het ANWB jongeren bestand en naar deelnemers uit de poll die op Marktplaatst geplaatst was en is er via Hotsms een smsje naar de doelgroep verstuurd waarin een aanbod Wegenwacht Service met Jongerenvoordeel werd gedaan.
Online campagne: aanpak en middelen
Naast het platform ‘Mijn eerste auto’ bestond de online campagne van de ANWB uit een combinatie van grote opvallende creaties in de vorm van Groep Takeovers binnen de rubriek Auto’s. Om extra traffic te genereren naar zowel het jongerengedeelte van de ANWB website als het platform binnen Marktplaats zijn ook diverse kleinere bannerformaten binnen de autogerelateerde rubrieken geplaatst.
Op ‘Mijn eerste auto’ zien bezoekers de laatst geplaatste 100 advertenties van auto’s onder de € 5.000,- . Als de ideale auto niet in deze top 100 staat, biedt de zoekassistent van Marktplaats uitkomst; deze laat bezoekers direct weten als er een auto op de site wordt geplaatst die aan zijn of haar specifieke criteria voldoet. Het onderdeel Marktplaats Droomauto laat daarnaast zien dat je eerste auto ook een Jaguar of Porsche kan zijn.