Doelstelling
Renault had de onderstaande doelstellingen voor deze campagne geformuleerd:
- Vergroten van naamsbekendheid van Renault.
- Stijging reclameherinnering met de belangrijkste boodschap ‘de 7 zekerheden van een Renault Top occasion’.
Opzet campagne
De opzet van de campagne op Marktplaats omvatte verschillende onderdelen, namelijk:
- Een leaderboard;
- Een billboard
- Een geïntegreerde miniwebsite;
- En een uitgebreid adviestraject vanuit Marktplaats bij de dealers.
Onderzoeksopzet
In opdracht van Marktplaats Zakelijk heeft onderzoeksbureau MetrixLab een onderzoek naar de brandingeffecten van de campagne uitgevoerd.
In totaal hebben 371 respondenten aan het onderzoek deelgenomen. Dit kon door middel van een uitnodigingsbanner op Marktplaats. Daarnaast is het panel van MetrixLab ingezet om de steekproef te vergroten. Door het plaatsen van cookies werd zichtbaar welke respondenten zijn blootgesteld aan de campagne van Renault Top Occasions en welke respondenten niet. De exposed groep bestond uit 101 respondenten.
Contentintegratie
Bijzonder aan deze campagne is vooral het gebruik van contentintegratie binnen Marktplaats. Die bestaat uit meerdere elementen. Zo kunnen Marktplaats-gebruikers hun zoekresultaten filteren op het Renault Top Occasions garantielabel. Op de resultatenpagina van alle Renault Top Occasions, volledig gebrand door Renault, staat een ingang naar meer informatie over het programma. Een uitgebreide beschrijving over Renault Top Occasions is weergegeven binnen een volledige geïntegreerde miniwebsite op Marktplaats.
Alle kliks op deze pagina blijven ook binnen de handelswebsite.
De resultaten
De geïntegreerde Renault campagne op Marktplaats liet de volgende uitstekende resultaten zien:
- Stijging Top of Mind merkbekendheid +21%
- Stijging Spontane merkbekendheid +27%
- Overweging Renault Top Occasions +28%
- Voorkeur Renault Top Occasions +22%
- Stijging Reclameherinnering +10%
- Geïntegreerde miniwebsite scoort erg hoog op relevantie (+103), interesse (+65) en klikintentie (+118)
Download case