1 November 2014

Case: Renault Top Occasions

Merkbekendheid Renault stijgt significant met 27% door integratie op Marktplaats

Renault Top Occasions staan voor het veilig en zorgeloos rijden van een tweedehands auto van Renault. Het occasionprogramma biedt, de consument die op zoek is naar een gebruikte Renault, zeven zekerheden. Variërend van een garantietermijn van 6 tot 24 maanden, een gegarandeerde kilometerstand en andere service diensten die je verwacht van een nieuwe auto. Om extra aandacht voor Renault Top Occasions te genereren is een geïntegreerde campagne op Marktplaats gestart. Tijdens de campagne stond het volledige aanbod van de Renault dealer occasions, binnen een apart ingerichte Renault Top Occasions omgeving, op Marktplaats. In opdracht van Marktplaats Zakelijk voerde MetrixLab een onderzoek uit onder 371 respondenten naar het effect op het merk van deze campagne.

Door een contentintegratie op Marktplaats steeg de voorkeur voor Renault Top Occasions met +22%

Doelstelling
Renault had de onderstaande doelstellingen voor deze campagne geformuleerd:

  • Vergroten van naamsbekendheid van Renault.
  • Stijging reclameherinnering met de belangrijkste boodschap ‘de 7 zekerheden van een Renault Top occasion’.

Opzet campagne
De opzet van de campagne op Marktplaats omvatte verschillende onderdelen, namelijk:

  • Een leaderboard;
  • Een billboard
  • Een geïntegreerde miniwebsite;
  • En een uitgebreid adviestraject vanuit Marktplaats bij de dealers.

Onderzoeksopzet
In opdracht van Marktplaats Zakelijk heeft onderzoeksbureau MetrixLab een onderzoek naar de brandingeffecten van de campagne uitgevoerd.

In totaal hebben 371 respondenten aan het onderzoek deelgenomen. Dit kon door middel van een uitnodigingsbanner op Marktplaats. Daarnaast is het panel van MetrixLab ingezet om de steekproef te vergroten. Door het plaatsen van cookies werd zichtbaar welke respondenten zijn blootgesteld aan de campagne van Renault Top Occasions en welke respondenten niet. De exposed groep bestond uit 101 respondenten.

Contentintegratie
Bijzonder aan deze campagne is vooral het gebruik van contentintegratie binnen Marktplaats. Die bestaat uit meerdere elementen. Zo kunnen Marktplaats-gebruikers hun zoekresultaten filteren op het Renault Top Occasions garantielabel. Op de resultatenpagina van alle Renault Top Occasions, volledig gebrand door Renault, staat een ingang naar meer informatie over het programma. Een uitgebreide beschrijving over Renault Top Occasions is weergegeven binnen een volledige geïntegreerde miniwebsite op Marktplaats.

Alle kliks op deze pagina blijven ook binnen de handelswebsite.

De resultaten
De geïntegreerde Renault campagne op Marktplaats liet de volgende uitstekende resultaten zien:

  • Stijging Top of Mind merkbekendheid +21%
  • Stijging Spontane merkbekendheid +27%
  • Overweging Renault Top Occasions +28%
  • Voorkeur Renault Top Occasions +22%
  • Stijging Reclameherinnering +10%
  • Geïntegreerde miniwebsite scoort erg hoog op relevantie (+103), interesse (+65) en klikintentie (+118)
Download case

de Ondernemersdesk

088 008 26 26

Bereikbaar: maandag t/m vrijdag 09:00 – 17:00 uur