11 October 2016

De Garageformule Top 40 en Zakenauto van het Jaar

De autobranche kent vele zakelijke evenementen en regelmatig bezoek ik er een paar. Zoals de bekendmaking van de Garageformule Top 40 en de Zakenauto van het Jaar.

Garageformule Top 40

Aumacon brengt jaarlijks twee lijsten uit waar de branche naar uitkijkt: de bekende Dealer Top 100 en sinds een aantal jaar ook de Garageformule Top 40. Die laatste werd onlangs uitgereikt in het bekende Amsterdamse Café Dauphine en omdat Marktplaats Zakelijk dit evenement sponsort, mocht ik er een presentatie verzorgen. Ik besprak daarin drie onderwerpen die ik hieronder kort toelicht.

Reviews

Of je als autobedrijf nu aangesloten bent bij een garageformule of niet, de consument van tegenwoordig laat zich bij het maken van een keuze beïnvloeden door de ervaringen van anderen. Daarom besloot ik als eerste onderwerp van mijn presentatie de importantie van reviews te bespreken. Ik heb Kwik-Fit als voorbeeld genomen van hoe het niet moet. Dit bedrijf heeft meer dan 45.000 beoordelingen online staan met een gemiddelde waardering van een acht. Toch slaagt Kwik-Fit er niet in om deze beoordelingen aan de klant te laten zien door ze op de eerste pagina met zoekresultaten bovenaan te laten verschijnen. Sterker nog, in plaats daarvan is er een aantal slechte beoordelingen op andere platformen dat beter geïndexeerd wordt door Google en bovenaan verschijnt. Dat is natuurlijk doodzonde. Hoe het volgens mij wel moet, heb ik de aanwezigen uitgebreid verteld.

Social media en het klassieke internet

Het internet heeft zich de laatste twintig jaar in sneltreinvaart ontwikkeld en met de komst van de smartphone en social media is de wereld veranderd. In een compleet nieuwe omgeving staan wij allemaal ‘aan’. Het betekent ook dat social media als term wel leuk is, maar eigenlijk de huidige staat van het internet samenvat. Kijk maar eens mee online. Waar we ‘vroeger’ trots het internetadres vermeldden van onze website, laten we nu zien dat we te vinden zijn op social media zoals Facebook. Of je het nu leuk vindt of niet en of je tegen een directeur moet opboksen die dat hele social media-gedoe niets vindt, zolang de attentie van de klant daar is, zul je er moeten zijn.

Televisiereclame werkt niet meer

Tot slot nam ik de aanwezigen even mee naar de wereld van de televisiereclame. Tussen die 40 garageformules zitten er natuurlijk heel wat die geen budget hebben om televisiecommercials te maken en uit te zenden. Jammer? Ik vind van niet. In mijn presentatie gaf ik als voorbeeld dat ik liever een half miljoen euro inzet voor online marketing, dan een miljoen voor televisiereclame. Ga maar na: als je nog naar de ‘echte’ TV zit te kijken in plaats van naar bijvoorbeeld Netflix, wat doe je dan als de commercials voorbij komen? Blijf je kijken en aandachtig luisteren, zap je weg of pak je, net als ik, de ware afstandsbediening van het leven – je smartphone – voor afleiding?

Zakenauto van het Jaar 2017

Het tweede evenement waar ik bij aanschoof, was de verkiezing van de Zakenauto van het Jaar 2017. Dat is de Volvo XC90 geworden, en ik ben er blij mee. Niet opnieuw zo’n saaie sedan of stationwagen, maar weer eens een keer een echte auto. Zo een die je gaat rijden omdat hij gewoon leuk is. Met het wijzigen van de bijtellingspercentages naderen we een periode waarin ik hoop dat we niet meer gaan kiezen met een fiscale bril, maar weer gaan kijken naar de echte merkwaarden van de verschillende automerken. En waarin echt onderscheid weer belangrijker is dan alleen de bijtellingscategorie.