6.4 Biedingen

Bieden hoort bij Marktplaats.
Ook een (te) laag bod is een kans.

De meeste autoverkopers herkennen dit. Je hebt een advertentie geplaatst voor een auto met een mooie, marktconforme vraagprijs. De optie ‘biedingen’ staat uit. Maar de eerste dag heb je al 2 biedingen binnen, royaal onder de vraagprijs. Wat doe je? Onze tip: sta erboven en zie het als een verkoopkans!

Onderhandelen over de laagste prijs zit in de Nederlandse volksaard. En bieden hoort bij Marktplaats. Niet gek dat sommige klanten het gewoon proberen. Niet geschoten is altijd mis, toch?

Een bieding op Marktplaats is anders dan bijvoorbeeld een bod op een antiek- of kavelveiling. Daar moet een bieder zijn bod nakomen. En de broche of kavel gaan eruit, ook als het minder is dan de verkoper graag had gezien. Biedingen bij Marktplaats zijn niet bindend, en de verkoper hoeft er niet in mee te gaan.

Zie een bod als een opening om tot een dialoog te komen.

Tips bij (lage) biedingen

Aan kopers kun je niets veranderen. Die zijn zoals ze zijn, inclusief gedrag waar jij misschien minder enthousiast over bent. Zie onze pagina’s Ken je koper voor meer inzicht over klantgedrag.

Je hebt wél invloed op je eigen reactie. Een paar tips.

  • Raak niet boos of gefrustreerd. Tel tot 10 en bedank de klant vriendelijk voor de interesse.
  • BLeg de klant uit hoe je aan de vraagprijs bent gekomen, en wat er allemaal bij inbegrepen zit.
  • Vertrouw op je ervaring en straal dat ook uit naar de klant.

Voorbeeld

Bedankt voor uw interesse in onze […]! Mijn naam is […] en ik help u graag verder. U heeft een bod via Marktplaats gedaan onder de vraagprijs. Onze ervaring is dat dit gebeurt om te ontdekken of de vraagprijs omlaag kan. Dat begrijp ik heel goed.

Daarom vertel ik u graag over hoe wij bij autobedrijf […] tot prijzen komen. Wij checken elke dag de prijzen van vergelijkbare auto’s in de markt. Ook wij willen natuurlijk niet dat onze klanten te veel betalen! Daarbij zijn onze prijzen all-in, is de auto APK-gekeurd en verzorgen wij een afleverbeurt.

Wij zetten de auto graag voor u klaar om een proefrit te komen maken. Bijvoorbeeld donderdagmiddag of vrijdagochtend. Wanneer schikt u? Ik hoor graag van u. Bel mij gerust met vragen over de auto of een afspraak! Mijn directe telefoonnummer is […]. Zien we u snel?

Volgend artikel

6.5 Regels voor leads via Marktplaats