Automotive kenniscentrum

De perfecte advertentie.

Foto’s

You never get a second chance to make
a first impression.

Will Rogers (1879 – 1935) was een Amerikaans acteur en opiniemaker, die een aantal beroemde uitspraken deed. Hij verwoordde het belang van een goede eerste indruk uitstekend. 100 jaar later citeren we Rogers nog steeds. We leven inmiddels in een wereld die hij niet had kunnen bedenken. Een wereld van Instagram, TikTok en YouTube.

Een wereld waarin we 300 tot 3000 advertenties per dag ‘zien’. Goed beeld is dus enorm belangrijk voor je marketing. Met onze tips voor foto’s bij je advertenties, zorg jij in ieder geval voor een geweldige ‘first impression’.

Mensen verwerken beeld zo’n 60.000 keer sneller dan tekst.

Je denkt bijvoorbeeld dat je alle kenmerken van een auto perfect hebt verwerkt in je advertentietekst. Maar als de koper zich meldt voor een proefrit, stelt hij allemaal vragen. Die jij allang beantwoord hebt in je advertentie. Waarom? Tijd is schaars. Mensen lezen niet, ze ‘browsen’. Goede foto’s helpen jouw koper daarbij. En daarmee jou.

Sterke foto’s, ondersteund met pakkende titels en overzichtelijke beschrijvingen, zijn dus bepalend voor succes. Waar moet je op letten?

Onderwerp & volgorde

Een goede eerste impressie van ‘de koopwaar’ is natuurlijk het allerbelangrijkste.
Je eerste foto toont het exterieur, van een afstandje. Daarna kun je gaan variëren.

Onderzoek wijst uit dat variatie in de eerste 10 foto’s goed werkt. Dus van buiten, binnen, motorkap open, deuren open, details, etc.

In een standaard advertentie van Marktplaats kun je 24 foto’s kwijt, in de Plus en Premiumpakketten zelfs 35 en 99. Gebruik die ruimte! Maar hou er rekening mee, net als bij tekst: begin met het belangrijkste, en werk daarna de details uit.

Professionaliteit

Jouw advertenties samen zijn je online showroom. En net als in je echte showroom, oogt dat bij voorkeur verzorgd en professioneel. Staan de auto’s in jouw showroom alle kanten op geparkeerd? Waarschijnlijk niet. Want dat ziet er rommelig uit, en daarmee onbetrouwbaar. Doe dat dus ook online niet.
Zorg dat alle hoofdfoto’s hetzelfde zijn, vanaf dezelfde plek gemaakt en vanuit dezelfde hoek.

Houd daarna een vaste volgorde aan, in ieder geval de eerste 3 foto’s. Die zijn direct zichtbaar bij aanbieders met een Plus- of Premiumpakket.

Regel een goede camera en wijs 1 of 2 medewerkers aan als fotograaf. Bij voorkeur medewerkers die het leuk vinden om te doen en affiniteit hebben met fotografie. Zo kunnen de verkopers zich richten op waar ze het best in zijn: verkopen. En til jij de fotografie bij al je advertenties naar een hoger niveau.
Tips van de fotograaf

We hebben vakfotografen gevraagd voor tips, die we graag met je delen.


1 Scherpe foto’s

Zorg dat het voertuig scherp op de foto staat, dus niet bewogen.


2 Rustige achtergrond

Zorg voor een rustige achtergrond. Bij voorkeur zonder andere auto’s in beeld. En al helemaal geen mensen, kinderen of dieren die (onbewust) jouw foto ‘bommen’.


3 Voldoende afstand

Zorg voor voldoende ruimte tussen jou en het voertuig. We raden 7 meter aan, en dan zo nodig inzoomen. Zo krijg je een goed totaalbeeld, en kun je eventueel een uitsnede maken om de auto goed in het midden van de foto te krijgen (‘centreren’).


4 Laag standpunt

Neem de foto’s vanuit een lager standpunt dan je gewend bent bij foto’s van bijvoorbeeld mensen, landschappen of gebouwen. Dit geeft een professionele look. Op de hurken dus! Of gebruik een statief, zo neem je foto’s altijd vanaf dezelfde hoogte.


5 Belichting

Pas de belichting aan, en experimenteer ermee. Maak dezelfde foto met en zonder flits, en kijk achteraf welke er het best uitziet.


6 Juiste witbalans

Het ene wit is het andere niet, en dat hangt af van het daglicht (zonnig, bewolkt, schemer) en licht in jouw showroom (tl-licht, led-spots). Kies dus een goede witbalans voor de foto’s, die de kleuren van de auto goed weergeven.


7 Schone auto

Kruimels, lege blikjes of vlekken leiden af, en zijn niet aantrekkelijk. Zorg dus voor een schone auto voordat je aan het fotograferen slaat.


8 Beeldvullende foto’s

Fotografeer je details of zoom je ergens op in? Zorg dan dat er geen ‘randjes’ op de foto staan, bijvoorbeeld van de straat of achtergrond. Uiteraard kun je je foto’s later ook bijsnijden in een fotobewerkingsprogramma.


9 Bewerken met foto-apps

Vroeger moest je een Photoshop-wizard zijn om foto’s te bewerken, maar tegenwoordig kom je met een smartphone al heel ver. Gebruik de opties van je telefoon of zoek op ‘beste apps foto’s bewerken’ voor tips over goede apps.

Voor een goede indruk
vanuit alle hoeken.

Hoe meer foto’s, hoe beter. Zo krijgt de koper een goede totaalbeeld van de auto. Zorg wel voor afwisseling: in de eerste 10 foto’s moeten exterieur én interieur aan bod komen. Daarna kun je aan de slag met andere invalshoeken en details. Bekijk deze voorbeelden:

Vooraanzicht schuin

Achteraanzicht schuin

Vooraanzicht frontaal

Interieur vanaf achterdeur

Interieur vanuit bestuurder gezien

Interieur vanaf achterbank midden

Interieur vanaf bijrijder gezien

Interieur vooraanzicht links

Close-up stoel verstelmogelijkheden

Close-up deur en speakers

Scherm park-assist

Dashboard

Vooraanzicht schuin

Close-up velg

Motorkap schuin

Exterieur panoramadak

Close-up portierbediening

Interieur vanaf bestuurder gezien

Stuur vanaf achterbank gezien

Bediening details stuur

Bediening stuur close-up

Stuurverwarming close-up

Android Auto of Apple Carplay

Console en bediening vanaf achterbank

Speaker close-up

Bediening verwarming en airco close-up

Stoel en bekleding close-up

Bijrijderstoel vanaf achterbank schuin

Bediening close-up

Instrumentencluster

Bediening statuspaneel close-up

Pook close-up