Paul de Vries

Auto’s adverteren

Waarom Premium of Plus-advertenties echt werken

Als zakelijke Marktplaats-adverteerder heb je de mogelijkheid om naast de basis-advertentie ook gebruik te maken van de Plus- en Premium-mogelijkheden. Graag leg ik uit aan de hand van data waarom die extra mogelijkheden voor veel adverteerders relevant zijn!

Marktplaats Auto's BasisJe kunt als autobedrijf kiezen voor een basis-advertentie. Daarmee bereik je een miljoenenpubliek en is je advertentie vindbaar via de normale zoekvelden en of filters. En je wilt als autobedrijf opvallen ten opzichte van bijvoorbeeld merkdealers of particulieren, bijvoorbeeld door duidelijk te maken waarom mensen specifiek bij jou zouden moeten kopen.

Als je een heel specifieke auto op voorraad hebt, waar veel vraag naar is, dan hoef je de auto vaak niet extra te promoten. Er is zo’n grote vraag en in verhouding zo weinig aanbod, dat de auto snel verkoopt. Dat zien wij bij Marktplaats vaak bij de wat goedkopere auto’s.

Heb je een minder specifieke auto, of een auto waar je investering in geld hoog is terwijl de vraag laag is, dan wil je graag meer aandacht. Immers, hoe meer mensen deze auto zien, des te beter het is. Maak kennis met de Plus- en Premium-pakketten van Marktplaats.

De Plus- en Premium-pakketten bieden je als autobedrijf de mogelijkheid om je te onderscheiden ten opzichte van je collega’s of ten opzichte van de particuliere verkoper die geen garantie geeft.

Wat bieden de verschillende pakketten?

De verschillen spreken voor zich, al kan ik me voorstellen dat je je afvraagt of die extra’s van Plus en Premium werken.

Verkoop je er meer auto’s door?

Premium laat bijvoorbeeld geen banners toe op de VDP-pagina. Het antwoord op de vraag of Plus en Premium werken, is een volmondig ‘Ja’! Eén van de voordelen is dat de auto sneller verkoopt! Ik heb onderzoek gedaan aan de hand van de beschikbare data en de resultaten zijn als volgt:

Auto’s tussen de € 5.000 en € 8.000

Bij deze auto’s verkoopt de aanbieder de auto bij een basis-advertentie in gemiddeld 67 dagen. Als je Premium gebruikt, ben je minimaal vijf dagen sneller. Als je dan beseft dat de gemiddelde auto minimaal € 10 per dag kost voor een autobedrijf, dan kan de kleine investering voor Plus of Premium al heel snel uit!

Auto’s tussen de € 10.000 en € 15.000

In deze prijsklasse zien we vergelijkbare winsten. Een basis-advertentie verkoopt in 71 dagen, bij een Premium- of Plus-advertentie is de auto minimaal zes dagen eerder verkocht.

Ten opzichte van de Plus-advertentie heeft de Premium-versie extra voordelen: hij levert de meeste clicks naar de eigen website op en hij heeft by far de meeste VDP-views. In een tijd dat belangstellenden nog steeds ‘gewoon’ bij het bedrijf binnenlopen zonder eerst te bellen of te mailen, zijn dat belangrijke argumenten om voor Premium te kiezen.

Uiteindelijk kies je natuurlijk zelf. Kies je voor een langere doorlooptijd? Dan kun je kiezen voor een basis-advertentie. Als je sneller jouw beoogde klant wilt bereiken, kies dan voor een Plus- of Premium-advertentie!