Automotive

Wat hebben we geleerd van de Nada?

06 februari 2023

Wij waren als Marktplaats onlangs te gast op de NADA in Dallas. De NADA, wat staat voor de National Auto Dealer Association, laat zich het et beste te vergelijken met onze Bovag. De Nada organiseert haar congress in 4 volle dagen die allemaal in het teken staat om beter te worden in het automotive vak. Naast meer dan 100 workshops, zijn er ook grote presentaties zoals van bekende Amerikanen, en een Expo met meer dan 1000 bedrijven die hun waar verkopen.

Vanuit Marktplaats vinden wij het belangrijk om hierbij te zijn, omdat er ontzettend veel workshops zijn over de verkoop van gebruikte auto’s via portalen, direct online of anderzijds. Daarnaast zijn er veel technologische oplossingen, ideeën te zien, die ons in Nederland ook kunnen helpen.

Ook waren er veel Nederlandse Marktplaats klanten, dealers en onafhankelijke autobedrijven afgereisd naar Dallas en het is altijd ontzettend leuk om bij te praten in een andere omgeving. Dit maakt de gesprekken zoveel anders!

Als we kijken naar de verschillende workshops, gesprekken die wij gehad hebben dan viel één ding wel op, en dat wat “turn” het Amerikaanse Engelse woord voor omloopsnelheid. Hoe vaak verkoop je je voorraad per jaar. In Nederland vinden wij te vaak, een omloopsnelheid van 6 goed, terwijl dit hier totaal anders is. Een omloopsnelheid van 12 is de norm, en bij ons dealerbezoek aan Paragon Honda in New York kwam er zelfs 18 voorbij. Tuurlijk, met 6 kun je wellicht ook geld verdienen, maar kan het beter?

Dale Polak

In de workshop van Dale Polak, onder andere oprichter van VAuto (Cox Automotive) kwam dit erg naar voren! De omloopsnelheid is heilig. Hij startte zijn workshop met een simpele slide van twee auto’s die verkocht zijn, beide met een brutowinst van $ 2.500.

De ene auto stond er 10 dagen, en had een inkoop, dus een investering van $ 15.000 de andere stond 30 dagen en had een investering van $ 50.000. Beide brachten $ 2.500 aan brutowinst. Echter we weten allemaal, zoals je ook ziet in de slide, dat de ene $ 2.500 de andere niet is!

Bij dealer A, kan hij in dezelfde tijd minimaal drie auto’s verkopende die $ 2.500 opbrengen, met dezelfde investering van $ 15.000 bij de andere gaat dat niet. Je kunt er zelfs voor argumenteren dat een lagere winstmarge, nog steeds een hogere winst brengt als je de omloopsnelheid hoog genoeg hebt.

Brian Benstock

Zei het eigenlijk heel simpel, vandaag is de dag dat jouw occasion die je wilt verkopen het meeste waard is. Elke dag komen er vergelijkbare auto’s bij die net wat nieuwer zijn, minder km’s hebben of een net iets betere prijs hebben. De dag dat je de auto hebt, is de dag dat je de auto moet prijzen om vandaag te verkopen.

In de workshop van Dale Polak ging het nog verder over de verdeling van je voorraad. Hij omschreef dat als je de data erop nasloeg er 4 verschillende categorieën zijn van auto’s. Een platinum, goud, zilver en brons. Een bronzen auto is, is een auto waar weinig vraag naar is(dit kun je perfect zien bij Indicata) en de omloopsnelheid laag. De prijsindex die je hiervoor moet hebben is rond de 96% van de actuele verkoopprijs vraag. Een platinium auto, is een auto waar wel een hoge vraag naar is, een hoge omloopsnelheid. De prijsindex hier zal op 105% moeten staan.

Dit is echter de theorie, de praktijk is echter dat de platinum auto op 96% zit en de bronzen auto op 105% van de prijsindex. Betekent uiteindelijk dat je de bronzen auto nog wel een tijdje hebt staan. Als je een auto iets langer wil hebben staan, is het de auto met een hoge vraag, en hoge omloopsnelheid om daar alles uit te halen wat de markt biedt.

Het is overigens dus helemaal niet raar dat je in de mix zilveren en bronzen auto’s hebt staan, maar als je dat onderkent dan kun je er wat mee doen. En daar is het haakje met marktplaats ook leuk! Met Premium advertenties op deze auto’s geef je die paar mensen die ernaar willen kijken, meer kans dat ze deze auto’s ook gaan vinden, omdat ze vaker in de home feeds komen, beter opvallen door de opvalstickers en door de reclameloze VDP pagina’s alle aandacht leiden naar de auto. De auto heeft een lage omloopsnelheid versus vraag, dus je moet de vraag waar het kan versnellen zodat je je omloopsnelheid kan vergoten.

SsangYong dealer

Destijds toen ik nog SsangYong dealer was, had ik een gemiddelde statijd van 180 dagen, volledig ridicuul natuurlijk. De gedachte was, dat 4×4 voertuigen iets aparts was, en daarom het normaal was dat je langer aan het zoeken was voor de klant. Terwijl we pas geld gingen verdienen toen de doorlooptijd tussen de 60 en 90 dagen was. Dat kostte natuurlijk wel een investering in slechte transacties om de oude voertuigen op te ruimen, maar op de lange termijn was het lonend.

In de huidige markt, die heel erg volatiel is, met hoge energieprijzen, inflatie en een recessie op de loer, kan het zomaar zijn dat de vraag wegvalt. De vraag die je je dan kan stellen is of je dan wil zetten op een voorraad die maximaal 30 dagen oud is, of ga je toch voor die 180 dagen oude voorraad, met dito prijzen?

Al met al was het wederom een enerverend congres waar wij zoveel mogelijk kennis met jullie willen delen!