2.3 Zoekwoorden, titels en snippets

Ken het zoekgedrag van je klant.
En word gevonden.

Hoe word je gevonden tussen duizenden advertenties? Door slimme zoekwoorden te gebruiken. En hoe trek je vervolgens de aandacht van jouw potentiële koper? Met een superstrakke titel en snippet natuurlijk. Die ook weer bijdraagt aan je vindbaarheid. Erg belangrijk dus! Wij geven je tips. 

1Zoekwoorden

De zoekwoorden die kopers gebruiken, zijn functioneel. De meeste mensen zoeken niet op ‘luxe uitstraling’ of ‘comfort access pakket’. Bekijk bijvoorbeeld de top 10 van zoekwoorden voor Peugeot:

Tips!

  • Gemiddeld gebruiken mensen maar zo’n 2 à 3 zoekwoorden per zoekopdracht. Merk en type zijn dus echt het allerbelangrijkste. Herhaal ze op verschillende plekken in je advertentie.
  • Vermijd afkortingen. Niemand zoekt op ‘navi’ of ‘panodak’. Past het geschreven woord niet meer in je titel, dan zet je het in de snippet en/of advertentietekst.
  • Vul alle subcategorieën en opties in die de advertentie biedt, en noem de belangrijkste eigenschappen nogmaals in de advertentietekst.

2Titels en snippets

Goede titels en snippets – die korte tekstjes onder de titel bij zoekresultaten – maken, is een kunst. Je wil zoveel mogelijk vertellen met een beperkt aantal woorden. Daarbij moet je rekening houden hoe de klant zoekt en wat voor hem belangrijk is.

En dan is er ook nog verschil in de de weergave per apparaat: in een lijst met advertenties op een laptop zie je meer dan op de ‘voor jou-feed’ op een smartphone. De titel is altijd zichtbaar, dus gebruik die goed. Want soms wordt-ie halverwege afgebroken, dan zijn de laatste woorden niet zichtbaar. En de snippet zie je niet altijd in combinatie met de titel. Bijvoorbeeld wel in de lijst-weergave, maar niet in het foto-overzicht.

Tips!

  • Zet het belangrijkste vooraan in je titel, en laat het dan ‘aflopen’. Dus: altijd beginnen met het merk en type. Daarna, afhankelijk van de markt en het soort auto: motorinhoud, de USP van het voertuig (4×4, executive, panoramadak, cabriolet, etc.), brandstof, bouwjaar, kilometerstand, transmissie.
  • Opvallende, belangrijke eigenschappen zoals ‘1e eigenaar’ of ‘garantie’ stralen vertrouwen uit. Presenteer die dus ook gerust als USP in de titel.
  • Begin je titel nooit met ‘Ruim aanbod’, ‘Diverse modellen’, etc. Je verspilt de belangrijkste positie van je titel aan woorden waar klanten niet op zoeken, en niet op aanslaan. Ze zoeken namelijk een ‘Audi A5’ en geen ‘ruim aanbod’. Zet het eventueel in de snippet, waar je meer ruimte hebt.
  • Prop titels niet overvol met informatie, maar gebruik de snippet!
  • Doe rustig aan met afkortingen. Dat kost de scannende koper te veel energie, waardoor hij – bewust of onbewust – de advertentie negeert.
  • Kleur hoef je niet te noemen in de titel. Zorg ervoor dat de eerste foto van het exterieur van de auto is, dan is de kleur direct zichtbaar.
Goede titels

Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4×4 Leder Panorama 360-camera

Tesla Model S 100D | Panoramadak | autopilot | 360-camera
Convenience pack, pack premium plus, 421PK. Als fullservice autobedrijf helpen wij u graag.

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic | Camera | Navigatie
Deze Yaris is van bouwjaar 2016, km-stand: 102.365, ingebouwde navigatie, cruise control, stoelverwarming. Inclusief 6 maanden garantie!

Niet zo goede titels

Audi Audi TT 2007 Grijs

Seat Leon 1.6

Mercedes-Benz Sprinter 316CDI 164pk L3H2 Euro6 Maxi

Volgend artikel

2.4 Overtuigen met advertenties