28 September 2016

Marktplaats Zakelijk introduceert Call Tracking

Dagelijks komen 72.000 leads via Marktplaats bij autobedrijven terecht. Denk hierbij aan e-mails, websitebezoeken en telefonische leads. In dit artikel was al te lezen hoe je de telefonische – en best converteerbare – leads zo goed mogelijk kunt opvolgen. Het gebruik van Call Tracking, een unieke service van Marktplaats, speelt hierbij een centrale rol. Vanaf 30 september wordt Call Tracking toegepast op alle advertenties in de groep ‘Auto’s’, geplaatst via een API-partner. Collega en branche-expert Paul de Vries legt haarfijn uit waarom deze service het verschil kan maken.

Waarom Call Tracking belangrijk is

Call Tracking is een revolutionair concept waarbij al uw advertenties een specifiek telefoonnummer krijgen toebedeeld. Vanaf 30 september wordt dit onderdeel van alle advertenties in de groep “Auto’s”, geplaatst via een API-partner. Hieronder de drie belangrijkste voordelen van deze nieuwe service:

1) Het meten van het aantal telefonische leads.

Je hebt nu niet alleen inzicht in online leads, doorkliks en biedingen, maar ook in het aantal telefoonleads. Onderzoek bij Marktplaats Zakelijk heeft aangetoond dat er vaker en op andere tijden gebeld wordt dan verwacht. Met Call Tracking zie je wanneer de piekmomenten zijn, hoeveel telefonische leads je gemist hebt en hoe lang de gesprekken duren. Soms wordt er bijvoorbeeld al na vijf seconden opgehangen. Dankzij Call Tracking heb je een tweede kans om deze lead op te volgen.

2) Direct zien wie er belt.

‘Whispering’ is een uniek element in Call Tracking. Hiermee hoor je meteen dat er een Marktplaats-klant belt, nog voordat je hem aan de lijn hebt. Het voordeel hiervan is dat elke verkoper binnen jouw organisatie het belang van deze telefonische lead ziet en deze op de juiste manier opvolgt. Je weet dan precies op wat voor manier je het gesprek in moet gaan.

3) Alle telefonische leads herkennen.

Online leads en biedingen zeggen al iets over de populariteit van de auto’s, maar zolang informatie over de telefonische leads ontbreekt, is de data eigenlijk incompleet. Met Call Tracking kunnen deze leads nu ook statistisch worden gemeten en krijg je een beter totaalbeeld. Je kunt nu goed beoordelen wat je investering opbrengt en welk potentieel je hebt om meer en sneller auto’s te verkopen.