1 augustus 2018

Met Marktplaats en 2dehands.be bereiken we een nog groter koopgericht publiek

Emesa is een e-commercespeler en bekend van websites als VakantieVeilingen, ActievandeDag en VavaBid. Wie Marktplaats of 2dehands.be bezoekt, komt ongetwijfeld een advertentie of banner van hen tegen. Dat leidt dagelijks tot tienduizenden winnaars – zoals Emesa hun klanten noemt – van producten, uitjes en vakanties. En tot groei van hun e-commerce platformen.

"De resultaten op Marktplaats en 2dehands.be zijn vanaf het begin heel goed."

Positieve resultaten Admarkt
Admarkt van 2dehands.be en Marktplaats is een snelle en eenvoudige manier om doelgroepgericht nieuwe producten te verkopen, naamsbekendheid op te bouwen en verkeer naar je webwinkel te realiseren. Sophie van der Veldt is online marketeer bij Emesa en verantwoordelijk voor de inzet van Admarkt. Sophie: ‘3 jaar geleden zijn we begonnen met Marktplaats Admarkt. Het werkt eenvoudig en de resultaten zijn vanaf het begin heel goed. Omdat we heel tevreden zijn over de resultaten in Nederland, boden wij in 2017 aan om Admarkt als een van de eersten te testen in België.’

"Ook bezoekers van 2dehands.be zijn geïnteresseerd in nieuwe producten. Inmiddels zien we een toename van nieuwe klanten van 11%"

Ook op 2dehands.be goede resultaten
Haar Belgische collega online marketeer Jaan Dekempeneer vervolgt: ‘Sinds eind 2017 kunnen we adverteren op 2dehands.be. En sinds dit jaar ook op de website 2ememain.be voor ons Franstalige merk VavaBid. Het was even afwachten wat het ging doen, maar in België zijn de resultaten vergelijkbaar met Nederland. De Marktplaatsbezoeker in Nederland is al jaren gewend dat er ook met nieuwe spullen wordt geadverteerd, maar dat was in België nog niet het geval. Maar ook in België blijkt veel interesse in nieuwe producten, ook al doet de naam van het platform anders vermoeden. Het toevoegen van Admarkt aan de affiliatemix voor België heeft tot dusver gezorgd voor een toename van nieuwe klanten van 11%’

Bezoekersprofielen matchen
Erik Groenenberg is manager van het online marketingteam. ‘Onlangs zijn we overgenomen door Talpa. Met Talpa’s crossmediale concepten en onze consumentendata bereiken we zo nog gerichter (nieuwe) klanten. Dat is ook een belangrijk uitgangspunt voor onze samenwerking met Marktplaats en 2dehands.be waar je binnen tientallen categorieën gericht kunt adverteren. ‘Wij zien goede overeenkomsten tussen onze en kopers op Marktplaats of 2dehands.be. Men is op Marktplaats en 2dehands.be op zoek naar een buitenkansje of leuke producten met korting en dat is precies wat wij aanbieden. Deze koopgerichte bezoekers zijn gewend om op afstand – via een website – te kopen. Ook dat matcht goed.’

Voordelen Admarkt
Wie op Admarkt adverteert staat altijd boven de consumentenadvertenties. De adverteerder bepaalt zelf de klikprijs en bereikt een miljoenenpubliek: 8,2 miljoen unieke koopgerichte bezoekers per maand op Marktplaats en 3,2 miljoen op 2dehands.be en 2ememain.be


Zelf categorie bepalen
Sophie: ‘Dat miljoenenpubliek met een koopintentie is natuurlijk heel interessant. Bovendien kun je bij Admarkt goed aangeven binnen welke categorie je je product wilt laten zien. Ons assortiment is breed en sluit goed aan bij de categorieën die 2dehands.be en Marktplaats bieden. Zo kunnen wij gericht adverteren en zorgen we voor veel nieuwe winnaars.’

"‘Dankzij het geautomatiseerd adverteren kunnen we de teksten snel geschikt maken voor België of Nederland.’"

Schaalbaarheid dankzij Channable
Erik vult aan: ‘De schaalbaarheid van Admarkt is voor ons als e-commercespeler in België en Nederland ook een groot pluspunt. In het hoogseizoen hebben we dagelijks wel meer dan 30.000 veilingen. Stel je voor dat we dan voor Nederland en België iedere advertentie handmatig moeten aanpassen naar de lokale markt. Daarom adverteren we geautomatiseerd via Channable. Deze tool verzamelt via een koppeling alle gegevens van onze site. En stuurt het naar Marktplaats, 2dehands.be en 2ememain.be in het juiste format. Dus de combinatie Channable en Admarkt maakt het schaalbaar en efficiënt voor ons.’

Makkelijk aanpassen naar verschillende markten
Jaan: ‘Dankzij het geautomatiseerd adverteren kunnen we de teksten snel geschikt maken voor Wallonië en Vlaanderen, of andersom voor Nederland. Titels en omschrijvingen worden allemaal dynamisch ingeladen. Ook handig: je kunt een vaste tekst toevoegen aan iedere advertentie van een bepaald merk. Waar nodig vervlaams ik de tekst verder zodat de advertentie nog beter aansluit en de conversie verhoogt.’

Slimme targetmogelijkheden
Sophie: ‘Marktplaats en 2dehands.be zijn voor ons een waardevolle toevoeging. Beide platformen vullen elkaar goed aan en de ROI is in lijn met wat we verwachten. We zijn heel data gestuurd en weten goed waar kopers nog meer in geïnteresseerd zijn als ze op zoek zijn naar een bepaald product. Die inzichten kunnen we goed inzetten en toepassen wanneer je via Marktplaats of 2dehands.be op een van onze sites komt.’

Erik vat het nog eens enthousiast samen. ‘Op Marktplaats en 2dehands.be adverteert Emesa zeer gericht en doeltreffend naar een relevant publiek. Zo voelen tienduizenden bezoekers zich dagelijks winnaars van producten, uitjes en vakanties!’