1 december 2014

Onderzoek: nieuwe producten op Marktplaats

Verleid 6.500.000 koopgerichte Marktplaats-gebruikers met nieuwe producten

Marktplaats bestaat dit jaar vijftien jaar. Het platform is een van de populairste websites van ons land. Dagelijks bezoeken 1.3 miljoen unieke koopgerichte consumenten het handelsplatform om op zoek te gaan naar een goede deal. Daarbij is de keuze tussen de aanschaf van een tweedehands of een nieuw product nog niet altijd gemaakt.

Uit een onderzoek van InSites Consulting onder bijna tweeduizend Marktplaats-gebruikers blijkt dat ruim 37% van de bezoekers bewust ook naar nieuwe producten zoekt. Eveneens 37% heeft wel eens een nieuw product gekocht via Marktplaats. Voor veel zakelijke adverteerders is Marktplaats dan ook een relevant online marketingkanaal. Het zoek- en surfgedrag op Marktplaats laat namelijk haarfijn zien
in welke fase van het aankoopproces de consument zich bevindt. En wanneer
oriëntatie omslaat in actie, dan is het zaak om juist op dat moment uw merk onder de aandacht te brengen.

37% van de Marktplaatsgebruikers zoekt bewust ook naar nieuwe producten

Bereik koopgericht miljoenenpubliek
Nieuw of tweedehands, het maakt de consument veelal niet uit. Een goede deal, waar voor je geld; dat is waar het de bezoeker van Marktplaats om gaat. Van de 63% van de consumenten die aangeven nog nooit bewust naar een nieuw product te hebben gezocht, bestelde bijna 20% toch een nieuw Niet alle adverteerders zijn zich echter bewust van het feit dat Marktplaats meer is dan een tweedehands handelsplatform en dat adverteren bij Marktplaats vele mogelijkheden biedt om consumenten op het juiste moment te verleiden tot het kopen van een nieuw product.

Waarom nieuw of tweedehands
De voornaamste redenen om voor een nieuw product te kiezen zijn dat de koper het product nieuw vond tegen een zeer scherpe prijs (55%), het product tweedehands niet vond (21%)of dat de koper zekerheid wilde over het snel en in goede staat ontvangen van het product (17%). Redenen om voor een tweedehands product te kiezen zijn: de koper vond het product tweedehands tegen een scherpe prijs(67%), het vinden van een tweedehands koopje geeft voldoening (41%)

en tweedehands is beter voor het milieu (18%).

45% vindt Marktplaats een logische plek voor nieuw
Dagelijks staan op Marktplaats ruim negen miljoen advertenties live. Een kwart van dit aanbod betreft nieuwe producten. 60% van de bezoekers van Marktplaats weet dat er ook nieuwe producten worden aangeboden via een advertentie van een professionele aanbieder. 45% van de bezoekers vindt het logisch dat er ook nieuwe producten van professionele aanbieders worden aangeboden op Marktplaats.

Bijna de helft van de bezoekers overweegt een nieuw product
Bij het laatste bezoek aan Marktplaats heeft 46% de aanschaf van een nieuw product overwogen. Ruim 44% van de bezoekers heeft aangegeven na het laatste bezoek aan Marktplaats een aankoop te hebben gedaan bij een aanbieder op Marktplaats. Bij 20% van deze aankopen betrof het een nieuw product. Mannen staan iets meer open voor nieuwe producten, 47% overwoog bij de laatste aanschaf een nieuw product.

Bij vrouwen is dit 44%. Binnen de zesendertig groepen waarin Marktplaats is verdeeld, staan bezoekers het meest open voor nieuw aanbod in de groepen Telecommunicatie, Kleding Heren, Kleding Dames en Doe-het-zelf en Verbouw.

Ervaar de kracht van Marktplaats
Marktplaats Zakelijk biedt een uitgebreid productportfolio voor het Nederlandse bedrijfsleven, van klein tot groot, om consumenten te verleiden met een aanbod van nieuwe producten. Via Display Advertising is het mogelijk om uw doelgroep getarget op het koopintentiemoment te benaderen. Ook maatwerk-oplossingen, zoals het bieden van relevante content, die het koopproces van Marktplaatsgebruikers ondersteunt of beïnvloedt, is mogelijk. Retailers en webwinkels zetten veelal Marktplaats Admarkt in om bovenaan de zoekresultaten op Marktplaats te verschijnen. Wilt u direct vol in de aandacht van het koopgerichte miljoenenpubliek, gebruik dan de kracht van Marktplaats

Download infographic