
Artikelen
5 manieren waarop de MarktMonitor je helpt groeien
Terug naar overzicht
27 november 2025
5 manieren waarop de MarktMonitor je helpt groeien
Wat zoeken jouw klanten eigenlijk? En waar ligt nog ruimte om op te vallen? Met de MarktMonitor krijg je direct inzicht in het zoekgedrag op Marktplaats. Slim dus, want hoe beter je weet waar vraag naar is, hoe gerichter je kan adverteren. Deze 5 toepassingen geven je meteen ideeën om te groeien.
- Vind de juiste zoekwoorden voor je advertenties
Welke termen gebruiken mensen écht als ze zoeken naar jouw product? Misschien zeg jij ‘salontafel’, terwijl je doelgroep ‘koffietafel’ intikt. De MarktMonitor laat je precies zien welke zoekwoorden populair zijn, en hoe vaak ze worden gebruikt. Wel zo handig voor de titels en beschrijvingen van je eigen aanbod, - Spot nieuwe kansen in andere categorieën
Zie je veel zoekvolume in een categorie waar je nog niet actief bent? Dan kan dat zomaar een groeikans zijn. Misschien is er vraag naar producten die jij óók aanbiedt, maar die je nog niet adverteert op Marktplaats. De MarktMonitor helpt je om die gaten te spotten. Hoef je er daarna alleen nog in te springen. - Speel slim in op seizoenspieken
Zodra het warm wordt, stijgt het aantal zoekopdrachten naar zwembaden. En als het regent, zoeken mensen ineens massaal naar regenpakken. De MarktMonitor laat deze trends duidelijk zien, zodat jij precies weet wanneer je campagne op scherp moet staan. - Optimaliseer je biedstrategie op basis van vraag
Is er veel concurrentie op een zoekwoord? Dan kan het lonen om je klikprijs tijdelijk aan te passen. Zie je juist weinig activiteit? Dan kan je met een lagere CPC alsnog goed zichtbaar zijn. Je kan zo dus experimenteren en op basis van de resultaten je strategie aanpassen. Kwestie van je budget slimmer inzetten. - Hou in de gaten waar jouw concurrenten zichtbaar zijn
Met de MarktMonitor zie je niet alleen wat mensen zoeken, maar ook in welke (sub)categorieën de meeste activiteit is. Adverteer je in een niche, maar blijkt dat de massa zoekt in een andere categorie? Dan kan je overwegen om je advertenties strategisch te verplaatsen. Zo zit je meteen dichter bij de koopintentie van je doelgroep.





