Nino Ubilauwa in haar winkel Outlet & Nieuw.

Succesverhaal

Outlet & Nieuw: ‘We hebben nu klanten uit het hele land’

Terug naar overzicht

09 februari 2024

Outlet & Nieuw: ‘We hebben nu klanten uit het hele land’

Outlet & Nieuw verkoopt opgeknapte bureaustoelen van A-merken, voor de goedkoopste prijs van het land

‘Mijn opa is dit jaren geleden begonnen,’ zegt Nino Ubilauwa. Ze heeft het over de outletwinkel waar ze sinds vier jaar zelf de leiding heeft. ‘Toen ik hier begon, verkochten we van alles. Je kunt het zo gek niet bedenken of het stond er, en de meeste spullen kostten nog geen vijf euro.’ Geen probleem als je een klein winkeltje hebt, maar de outlet van haar opa was maar liefst 1200 vierkante meter. ‘Dan kun je van kleine prulletjes de huur niet betalen.’

De ommezwaai

Er moest iets veranderen, en dus nam Nino ruim een half jaar geleden een rigoureus besluit. ‘In een klein hoekje van onze outlet verkochten we ook kantoormeubelen. Dat liep eigenlijk het best van de hele winkel. Ik heb een commerciële achtergrond, en dacht: waarom focussen we ons niet volledig op die kantoormeubelen, en dan met name bureaustoelen?’ Een grote investering volgde: er werd een webshop gebouwd en de winkel werd omgegooid. ‘Ongelofelijk spannend, want je weet natuurlijk nooit helemaal zeker of zo’n keuze goed uitpakt.’

Kwaliteit voor iedereen

De keuze pakte wél goed uit. De outlet floreert weer. Dat ligt ook aan het feit dat Outlet & Nieuw de bekendste kwaliteitsmerken – Arend, Herman Miller, Vitra – voor de goedkoopste prijs kan aanbieden, omdat ze op een bijzondere plek inkopen. ‘Onze bureaumeubelen zijn allemaal refurbished. Daarvoor werken we samen met Stichting Stoel en Stichting de Inzet, twee organisaties die mensen met een beperking een dagbesteding bieden. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld jongeren met autisme, ADHD of persoonlijkheidsstoornissen. Op de meeste plekken wordt gekeken naar wat ze niet kunnen, hier wordt gekeken naar wat ze wél kunnen. Het mes snijdt eigenlijk aan vier kanten. Wij kunnen meubelen voor een goedkopere prijs aanbieden, de klant hoeft minder te betalen voor goede kwaliteit, de jongeren vinden een ritme en krijgen meer zelfvertrouwen, en de opgeknapte kantoormeubelen worden van de vuilnisbelt gered.’

Klanten uit het hele land

Inmiddels heeft Outlet & Nieuw een volledig nieuwe klantenkring. ‘Daarin heeft Marktplaats een belangrijke rol gehad.’ Outlet & Nieuw zit in Den Haag – jarenlang kwamen de klanten vooral uit de buurt. ‘Maar op een gegeven moment realiseerde ik me dat de Haagse kantoorstoelenmarkt verzadigd was. Ik wilde ook vindbaar zijn voor mensen die verder weg woonden. Toen ben ik zakelijk gaan adverteren op Marktplaats, want daarmee sta je eigenlijk in een etalage die het hele land kan bekijken. Met refurbished producten zijn we bovendien perfect voor Marktplaats.’ Het werkte. ‘Voordat ik zakelijk ging adverteren, kwam 75% van onze klanten uit de buurt. Nu is dat andersom – driekwart van de mensen die hier binnenlopen, komt uit alle hoeken van het land. En het grootste gedeelte van onze klantenkring komt tegenwoordig uit het mkb.’

Laagdrempelig adverteren, snel resultaat

‘Ik kan elke ondernemer aanraden om zakelijk te adverteren op Marktplaats. Zeker als je je bedrijf nog aan het opstarten bent, want zo ontdek je of er interesse is voor je product. Het is ook fijn dat het zo laagdrempelig is, terwijl je wel snel resultaat ziet. Er is geen hogere wiskunde voor nodig om het te begrijpen, wat bij andere manieren van online adverteren vaak wel het geval is. En als startende ondernemer heb je misschien ook nog geen webshop – ook dan is Marktplaats perfect.’

‘Iedereen gaat hier weg met een stoel’

‘Bijna iedereen die hier de winkel binnenloopt, gaat weg met een stoel. We zijn immers de goedkoopste van het land. We zien dat de Herman Miller-stoelen nu heel populair zijn, maar de Arend-stoelen blijven de grootste favoriet. Vaak zijn mensen gehecht aan hun merk, weten ze dat het goed zit, en willen ze daarna niets anders meer.’

Groeiplannen

‘We verkopen nu ook nieuwe producten, maar daarbij let ik goed op de kwaliteit en of ze milieuvriendelijk gemaakt worden. Ik wil dat mensen een stoel kopen die ze minstens tien jaar gebruiken, in plaats van dat ze twee jaar later weer bij me terug moeten komen. Ook dat is duurzaamheid. De toekomstplannen? Ik word heel gelukkig van de samenwerking met Stichting Stoel en Stichting de Inzet, dus ik zal altijd maatschappelijk willen blijven ondernemen. En natuurlijk wil ik dat de winkel groeit. We verkopen nu 85 stoelen per week, daar wil ik er 85 per dag van maken. Hoe lang ik ons daarvoor geef? Hooguit twee jaar.’ Een lach. ‘Als ik zie hoe snel we groeien, moet dat ons zeker lukken.’