Terug naar overzicht

7 tips voor goede productfoto’s

Voeg zoveel mogelijk (maximaal 24) foto’s van je product toe

Bezoekers op Marktplaats scrollen snel. Binnen een paar seconden besluiten ze of ze doorklikken of niet. Goede foto’s helpen je om op te vallen én vertrouwen te wekken. Het is dan ook één van de belangrijkste onderdelen van je advertentie.

Je kan tot 24 foto’s per advertentie plaatsen. Maak daar gebruik van. Hoe meer beeld, hoe beter een potentiële koper jouw product leert kennen. En hoe groter de kans op een verkoop.

Tips voor sterke productfoto’s

  1. Begin met een duidelijke totaalfoto
    De eerste foto is de foto die bezoekers zien in de zoekresultaten. Dit is je eerste indruk, dus zorg ervoor dat het product er volledig op staat, zonder rommelige achtergrond.
  2. Laat details zien
    Voeg extra foto’s toe van belangrijke eigenschappen: materiaal, afwerking, merklabel, aansluiting, sluiting: alles wat relevant is. Zo geef je een compleet beeld.
  3. Vermijd filters en bewerkingen
    Hou je foto’s realistisch. Een opgepoetste afbeelding kan teleurstellen als het product in het echt nét anders blijkt te zijn.
  4. Kies een rustige achtergrond
    Wit werkt altijd. Maar ook hout of een zachte kleur kan goed, zolang het niet afleidt van je product. Vermijd rommelige werkplekken, fel zonlicht of te veel spullen op de achtergrond.
  5. Let op het licht
    Fotografeer met het licht in je rug, zodat je onderwerp goed belicht is. Vermijd tegenlicht, want daardoor wordt je product donker en onduidelijk. Natuurlijk daglicht werkt vaak het beste.
  6. Denk na over perspectief
    Neem je hoofdfoto recht van voren. Gebruik andere hoeken om bijvoorbeeld de onderkant, zijkant of een speciaal detail te laten zien.
  7. Maak gebruik van context
    Laat zien hoe het product gebruikt wordt, of geef een indruk van het formaat door er iets herkenbaars naast te leggen, zoals een pen, banaan of een munt. Dat voorkomt verrassingen.

Waarom goede foto’s belangrijk zijn

Sterke beelden trekken niet alleen meer aandacht in de resultatenlijst, ze geven ook vertrouwen. Bezoekers krijgen eerder een goed gevoel bij je aanbod en klikken sneller door naar je advertentie of website.
Zorg dus dat je foto’s:

  • scherp en helder zijn
  • je product volledig én in detail laten zien
  • passen bij het type product en de doelgroep

Voorbeeld

Zoekterm: Ibanez Elektrische gitaar

Totaalfoto

 

Detailfoto

 

 

 

 

 

 

 

Volgende stap: een sterke titel

Klaar met je foto’s? Dan is het tijd voor een pakkende en duidelijke titel. Daarmee vergroot je je vindbaarheid en de kans op kliks. Weten hoe je een sterke titel schrijft?
Lees meer