Opbrengst van Pro-advertenties bepalen

Hoe succesvol ben je met Marktplaats Pro advertenties?

Het is van belang goed in de gaten te houden hoe jouw advertenties scoren. Met Pro beschik je over een dashboard waarin de cijfers van je Pro-advertenties worden weergegeven. Het geeft goed inzicht in het aantal kliks op de advertentie, de kliks naar de webwinkel en de maandelijkse kosten. Maar als de bezoekers vanuit je Pro-advertentie in jouw webwinkel komen is het niet mogelijk om in het dashboard weer te geven of er een aankoop is gedaan. Het dashboard bevat geen informatie over hoeveel bestellingen zijn geplaatst dankzij de Pro-advertenties.

Om te beoordelen hoe succesvol het adverteren met Pro-advertenties is, moet je naast de kosten ook kijken naar de opbrengsten. Het laatste is erg belangrijk bij het beoordelen van het succes van een campagne. Men noemt dit in de praktijk ook wel het rendement op investeren (ROI). Met andere woorden: wat levert de investering van je (online) advertentie op?

Bereken je ROI

Return On Investment oftewel het Rendement op Investering (ROI) = (opbrengsten investering – advertentiekosten) / advertentiekosten x 100%

Voorbeeld

Je hebt een Pro-advertentie gemaakt om je product te promoten. Aan het einde van de actie is er 15.000 keer op je advertentie geklikt waarvoor je een CPC van € 0,10 per klik betaalt. De kosten zijn dus € 1.500.

  • Omdat je extra wilde opvallen, heb je de foto’s van je producten laten maken door een professionele fotograaf voor € 500.
  • De totale kosten komen nu op € 2.000 (€ 1.500 + € 500).

Uit 200 van de 15.000 clicks is een daadwerkelijke verkoop gekomen met een totale opbrengst van € 4.000.

–> Je rendement (ROI) van deze campagne is dan: (€ 4.000 opbrengst – € 2.000 totale kosten)/€ 2.000 * 100% = 100%. Met andere woorden, voor elke € 1 die je besteedt, krijg je € 2 terug.

Wil je de ROI vergroten?

Dan kun je dit verrijken door je Pro-advertenties te verbeteren.

Het meten van de omzet in je webshop doe je met eem webanalytics of meetpakket. Het bekendste voorbeeld van een webanalytics pakket is Google Analytics. Met behulp van dit pakket kun je snel zien welke bestellingen zijn binnengekomen via Marktplaats Pro. We raden je aan om gebruik te maken van deze software.