Terug naar overzicht

Zo verbeter je de prestaties van je advertenties

Zodra je met tracking links en Google Analytics in kaart hebt gebracht waar je verkeer vandaan komt en wat het oplevert, kan je pas echt gaan optimaliseren. In dit artikel hebben we vijf praktische tips op een rijtje gezet om nog meer uit je advertenties te halen.

 1. Maak referral-verkeer zo klein mogelijk

Zolang verkeer via Marktplaats niet goed wordt herkend door Google Analytics, belandt het onder ‘referral’. En dat wil je voorkomen, want dan kan je niet goed meten welke advertentie voor welke omzet zorgt. Door je advertenties te voorzien van slimme UTM-links kan je dit probleem oplossen.

 Lees hier hoe je je analytics goed instelt en referral-verkeer minimaliseert.

2. Gebruik de juiste zoekwoorden

Advertenties worden vaak niet gevonden omdat ze niet de termen bevatten waar mensen op zoeken. Denk aan: merk, type, kleur, maat, materiaal. Hoe specifieker, hoe beter.

Meer weten? 
Check dit artikel over beter gevonden worden op Marktplaats.

3. Geef je best presterende advertenties extra kracht

Zie je in Analytics of je dashboard welke advertenties zorgen voor de meeste kliks, bezoeken of omzet? Geef die advertenties dan een extra duwtje:

  • Verhoog het budget
  • Test met een hogere CPC
  • Voeg USP’s toe of update de foto

Kleine aanpassingen kunnen zorgen voor grote impact. Blijf dus vooral goed meten wat werkt.

4. Check je landingspagina

Een klik is pas iets waard als je landingspagina doet wat de bezoeker verwacht. Loop je pagina’s eens na:

  • Past de pagina bij de advertentie?
  • Is de call-to-action duidelijk?
  • Werkt alles goed op mobiel?
  • Is het makkelijk om contact op te nemen?

5. Vergelijk en verbeter je advertenties
Welke advertenties doen het goed, en welke minder? Zet ze naast elkaar. Denk na over het verschil in opbouw, foto’s, titel of beschrijving. Probeer verbeterpunten uit bij je minder succesvolle advertenties.
Lees ook hoe je een sterke advertentie opbouwt.