Terug naar overzicht

Tips voor het schrijven van een sterke advertentietitel

De titel van je advertentie is het eerste wat potentiële kopers zien. En in veel gevallen ook het enige wat ze lezen voordat ze besluiten om wel of niet te klikken. Dus hoe maak je van die 60 tekens een succesformule? Hieronder lees je hoe je een sterke titel schrijft die de aandacht trekt én goed gevonden wordt.

1. Gebruik zoekwoorden die mensen ook echt gebruiken

Bezoekers op Marktplaats zoeken vaak via de zoekbalk. Als je wil dat jouw advertentie naar boven komt bij hun zoekopdracht, moet je de woorden gebruiken die ze zelf ook zouden typen. Denk aan producttype, merk, kleur, maat of materiaal.

Voorbeeld:
Luxe houten kledingkast | wit | 200x150x50 | Zomer Sale

Hier zit alles in wat iemand zou kunnen intypen, inclusief USP (korting).

2. Voeg relevante kenmerken toe

Bij het plaatsen van een advertentie kan je kenmerken toevoegen. Denk aan ‘merk’, ‘kleur’ of ‘conditie’. Niet alleen helpt dit de koper beter filteren, het zorgt er ook voor dat je beter gevonden wordt.

Hoe meer relevante kenmerken je invult, hoe beter jouw advertentie aansluit op wat mensen zoeken

3. Hou je titel overzichtelijk

Geen brij van zoektermen dus. Een overvolle, lange en onleesbare titel schrikt mensen af.

Niet doen:
Hoekbank industrieel bank cognac metalen poten

Wel doen:
Industriële hoekbank | Cognac | Leer | Metalen poten

Gebruik scheidingstekens zoals een streepje, punt of verticale streep (|) om je titel scanbaar te maken. EEN SCHREEUWENDE ADVERTENTIETITEL werkt vaak averechts. Rustige, duidelijke titels doen het beter.

4. Gebruik de eerste 160 tekens van je beschrijving slim

Wat veel mensen vergeten: in de zoekresultaten zien kopers ook een korte preview van je advertentietekst. De eerste 160 tekens zijn dus net zo belangrijk als je titel. Zet hier meteen je sterkste punten in: een deal, snelle levering, uniek voordeel, enzovoort.

Extra tips voor titels die kliks aantrekken

  • Gebruik alle 60 tekens: hoe meer ruimte je benut, hoe meer info je meegeeft.
  • Zet je merknaam of productlijn in de titel: dit vergroot herkenbaarheid.
  • Denk aan synoniemen: zoekt je publiek op ‘kast’ of op ‘dressoir’? Test het!
  • Zet een voordeel of actie in de titel zoals “gratis verzending” of “tijdelijke korting”.
  • Gebruik leestekens en symbolen zoals: “|”, “–”, “>”, “€”, “OP=OP”.

Voorbeeld 1:
Zoekterm: Buggy
Titel: 100+ nieuwe buggy’s | Hoge korting bij Buggywinkel.nl

Voorbeeld 2:
Zoekterm: Apple iPad mini
Titel: Apple iPad mini €200 | Morgen in huis | OP=OP

Klaar om je tekst te schrijven?

Je titel is scherp. Nu is het tijd voor de volgende stap: een sterke advertentietekst die bezoekers overtuigt om te klikken én kopen.
Lees meer