Verkoop je meubels via Marktplaats Huis en Interieur
Verkoop je meubels via Marktplaats Huis en Interieur
Meubels, woonaccessoires, verlichting of complete interieurs: bij ons is er elke dag vraag naar spullen voor in huis. En dat maakt het dé plek voor ondernemers zoals jij, die actief zijn in de wereld van wonen, stijl en inrichting. Op Marktplaats bereik je jouw klanten en groei je jouw bedrijf. Hoe? We leggen je alles uit: trends, Marktplaats cijfers, tips van andere ondernemers én hoe je slim kunt adverteren.
Een inkijkje in jouw branche
Laten we eerst even naar jouw markt kijken. Want, wat gebeurt daar momenteel? We hebben als platform natuurlijk genoeg data en die delen we graag met je.
Trends in Huis en Interieur
Circulaire meubels
Duurzaamheid is een actueel onderwerp, en dat is ook in jouw branche zichtbaar. De vraag naar circulaire meubels groeit namelijk enorm. Ook zijn veel kopers op zoek naar natuurlijke materialen zoals hout, beton of leer. We zien een afname van de verkopen in pvc, plastic en kunststof.
Scandinavisch design
Daarnaast is minimalistisch en Scandinavisch design populair. Minimalistisch design is iets van alle tijden, maar ook in 2025 is het weer een veelgekozen trend. Denk aan neutrale kleuren, strakke lijnen, openheid en ruimte.
Multifunctionele oplossingen
Als laatste zijn slimme woonoplossingen en multifunctionele meubels in trek. Als kopers verhuizen, willen ze meubels op een andere manier kunnen gebruiken. Dan zijn multifunctionele meubels ideaal. Ook worden onze woningen steeds slimmer met automatische verlichting, smart speakers en meer.
De kopers in Huis en Interieur
Visuele advertenties
Mensen kopen met hun ogen. Zeker bij meubels, lampen en woonaccessoires moet het plaatje kloppen. Gebruik heldere foto’s bij daglicht, laat je product vanuit meerdere hoeken zien, zorg dat de achtergrond rust geeft (een neutrale muur of lichte ruimte werkt goed) en combineer detailfoto’s met sfeerbeelden.
Extra tip: met een Pro-account kan je advertenties in bulk beheren én optimaliseren op prestaties – zo zie je meteen welke beelden en titels het beste werken.
Kijk en vergelijk
Je zit op een platform waar mensen écht willen kopen, maar waar ze ook rondkijken. Prijs, verzendopties en voorwaarden kunnen het verschil maken. Wees transparant over de prijs, bied eventueel staffelkorting bij grotere aantallen en laat zien wat je aanbod bijzonder maakt (materiaal, handgemaakt, extra service, duurzaamheid).
Zoekintentie
Onze kopers weten vaak precies wat ze zoeken. Dat typen ze dan ook in, op Marktplaats. Denk aan: ‘eikenhouten eettafel, ‘pastel velvet fauteuil’ of ‘industriële kast’. Zorg ervoor dat je dit ook in de titel van je advertentie verwerkt. Bijvoorbeeld ‘vintage rotan stoelen’ werkt beter dan ‘bruine stoelen’. Voeg eventueel merknamen toe als het een bekend merk is. Check ook eens de suggesties in onze zoekbalk, daar staan veel opties!
Huis & Interieur op Marktplaats in een notendop
Je vindt het vast interessant om te weten wat er dan precies gebeurt op Marktplaats in jouw branche. Elke maand bezoeken miljoenen mensen de categorie Huis & Inrichting. De grootste subcategorieën zijn goed voor gemiddeld 1,4 miljoen bezoeken per maand. Dat zijn een hoop potentiële klanten!
De top 10 populairste subcategorieën zijn:
- Kasten
- Woonaccessoires
- Tafels
- Keuken
- Banken
- Slaapkamer
- Lampen
- Stoelen
- Stoffering
- Fauteuils
Handig om te weten:
- De herfst en winter zijn piekseizoenen (gemiddeld +10% bezoekers)
- Veel bezoekers oriënteren mobiel en zijn actief in het weekend
- Zakelijke adverteerders die gebruikmaken van Pro zien gemiddeld meer clicks en betere zichtbaarheid
Zij behaalden succes met Pro:
Het Inboedelhuis verkoopt brocante kasten. Toen Marijke er kwam werken wist ze één ding zeker: onze naam moet door het hele land bekend zijn en dat kan maar op één manier: Marktplaats. Wat begon voor naamsbekendheid, is nu zelfs een indicatie van Marijkes omzet. “Voor onze zakelijke advertenties gebruiken we Pro.” Je ziet per advertentie wat je eraan hebt uitgegeven, wat het bereik is, en op welke positie je in de zoekresultaten staat. Het is superoverzichtelijk. Ik zie nu in één oogopslag wat voor omzet ik ga draaien en zo’n 40 tot 50% van mijn klanten komt via Marktplaats.”
Pascal Rust verkoopt unieke, vintage én nieuwe interieurartikelen: van Chesterfieldbanken tot tuinkassen. “Marktplaats is een groot onderdeel van mijn bedrijf. Elke week komen er reacties, vragen of afspraakverzoeken binnen via de advertenties. Het is een makkelijke manier om in contact te komen en het zijn vaak serieuze kopers die me benaderen.”
Hoe start je met adverteren op Pro?
Nu je weet hoe adverteren met Pro ondernemers zoals jij helpt, wil je vast weten hoe jij daar ook mee kunt starten. Met Pro:
- Betaal je alleen als iemand op je advertentie klikt
- Bepaal je het maximale budget zelf
- Krijg je in één overzicht te zien hoe goed je advertenties het doen
- Staat je advertentie altijd bovenaan
- Laad je automatisch je producten uit je webshop in op Marktplaats
Zo ga je aan de slag:
- Kies een rubriek
- Upload je foto’s
- Geef je advertentie een sterke titel
- Beschrijf je product
- Voeg alle kenmerken toe
- Vul (eventueel) je URL in voor traffic naar je webshop
- Stel je klikprijs en dagbudget in
Nieuw: de MarktMonitor
Begin je nu met Pro? Dan heb je geluk, want we hebben net een nieuwe functie voor je klaarstaan. Met de MarktMonitor ontdek je het zoekgedrag van je doelgroep. Je kunt daarmee testen of er veel vraag is naar jouw aanbod.