Ken je klant

Denk goed na wie je klant is, of wie je als klant zou willen hebben, en pas die kennis toe.

Gebruik je je kennis over de klant voor je verkoopproces?

Heb je bijvoorbeeld doelgroepingangen, zoals ‘zakelijk’ en ‘consument’, zodat je gepersonaliseerde content kunt tonen? Of gebruik je thema-ingangen, zoals ‘wintersport’ en ‘zonvakanties’, zodat je tekst, functionaliteit en afbeeldingen op de doelgroep kunt aanpassen? Een pagina met veelgestelde vragen of een chatfunctie zijn goede opties om met je klant te communiceren.

Gebruik je verkooptechnieken waar bepaalde klanten gevoelig voor kunnen zijn?

Denk aan ‘meest gekocht’, ‘iedereen die dit kocht, kocht ook…’, ‘door ons aanbevolen’, ‘nu in de aanbieding’

Gebruik je feedback-tools voor de bezoekers, om jouw kennis van de klant te vergroten?

Vraag gebruikers altijd wat er beter kan, wat ze missen of wat ze graag anders zouden zien.

Gebruik je analytics-software om het gedrag van de klant te volgen?

Analyse van het gedrag van de klant online geeft je meer kennis over de klant. Denk aan Google Analytics, of software die muisbewegingen volgen. Bijvoorbeeld Clicktale of Easy Egg.

Test je de gebruiksvriendelijkheid van (delen van) de website?

Meten van gedrag leert je wat bezoekers doen, een test over gebruiksvriendelijkheid van je website leert je waarom klanten doen wat ze doen.