Kenniscentrum

Begrippenlijst

Positie t/m Zoekmachinebureau

Positie van de Pro-advertentie

De positie van de ene advertentie ten opzichte van andere Pro-advertenties wordt bepaald door een algoritme van Marktplaats, waarin diverse factoren van de Pro-advertentie worden meegewogen. Deze factoren zijn (1) de klikprijs, (2) het percentage kliks op vertoonde advertenties (3) de kwaliteit van de advertentie, (4) de wijze waarop de Marktplaats-bezoeker jouw product zoekt en (5) het aantal en de kwaliteit van de overige in dezelfde rubriek geplaatste advertenties.

Privacybeleid

Klik hier voor het privacybeleid van Marktplaats.

Pro-advertentie

Pro (Admarkt) is een snelle en eenvoudige manier voor professionele verkopers om doelgerichte advertentieruimte te kopen, waarbij wordt betaald op basis van de kosten per klik (CPC; Cost Per Click). Pro (Admarkt) Topadvertenties zijn de bovenste advertenties van de advertentielijst in een categorie.

Pro-omgeving / Pro dashboard

Dit is het overzicht in Mijn Marktplaats Pro waarin de advertenties en hun bijbehorende resultaten getoond worden.

Promotiecode

Wanneer je een gratis kennismakingsaanbod hebt ontvangen, dan heb je hiervoor een promotiecode ontvangen. Deze promotiecode is gekoppeld aan het e-mailadres van het Pro-account. Het kennismakingstegoed wordt hierdoor automatisch verwerkt en verrekend op je factuur. Zo kun je zelf een Pro-advertentie plaatsen en ervaren hoeveel extra verkeer dit naar je webwinkel en/of website oplevert. Bij het aanmaken van een Pro-account vul je de promotiecode in. Let op: een gratis kennismakingstegoed is 2 maanden geldig vanaf het moment van registreren. Lees meer over het kennismakingstegoed.

Rapportage

Een uitdraai van de advertentieresultaten over een door de adverteerder geselecteerde periode.

Resultatenlijst

De resultatenlijst bevat kort gezegd alle advertenties die voldoen aan een opgegeven zoekopdracht, binnen de geselecteerde categorie├źn op Marktplaats. Het overzicht van pagina 1,2, 3 etc. waar zowel de reguliere als de Pro-advertenties zichtbaar zijn, en die een bezoeker van Marktplaats te zien krijgt als er naar een product of dienst wordt gezocht. Marktplaats Pro-advertenties zijn de bovenste advertenties van de resultatenlijst.

Resterend budget

Met resterend budget wordt bedoeld het budget dat nog niet is verbruikt vanaf het moment dat deze is ingesteld bij het plaatsen van een Pro-advertentie. Zolang er nog resterend budget aanwezig is en dit meer is dan het ingestelde CPC bedrag, zal de advertentie actief kunnen zijn op de site.

Topawards

De Topawards worden uitgereikt aan aan ondernemers die hun zakelijke succes weten te vergroten door effectief online te adverteren en te ondernemen met behulp van Marktplaats Pro.
Lees hier de verhalen van enkele Topaward winnaars.

URL-Klik /Doorklik

Bezoekers kunnen vanuit een Marktplaats Pro-advertentie doorklikken naar de website of webwinkel van de adverteerder. Dit wordt geregistreerd als URL-klik.

Websitelink

In een Pro-advertentie kan een bezoeker klikken op een link. Dit is de URL-link om naar de website of webwinkel van de adverteerder te gaan. Ons advies is, om deze link direct te laten doorverwijzen naar de productpagina in uw webwinkel. Zo kan de bezoeker gelijk de transactie afronden op deze productpagina.

XLS bestand

Een Microsoft Excel bestand.

Zoekwoord

Het invullen van een zoekwoord door de Marktplaats-bezoeker in de zoekbalk. Als adverteerder kan je veel profijt hebben van het juiste gebruik van zoekwoorden in je Pro-advertenties. Lees het artikel over zoekwoorden hier.