Zo word je goed gevonden op Marktplaats 

Zo word je goed gevonden op Marktplaats 

Elke maand zijn ruim acht miljoen mensen aan het zoeken op Marktplaats. Genoeg potentiële klanten dus. Maar hoe zorg je ervoor dat ze jouw winkel vinden?

Om die vraag te beantwoorden, hebben we 6 handige tips voor jou op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!

1. Gebruik de zoekbalk van Marktplaats

Dat is namelijk precies wat 80% van onze bezoekers ook doet. En dus een prima manier om te zien of je gevonden wordt. Typ op Marktplaats de omschrijving, naam of andere belangrijke termen uit je advertentie in. Je krijgt dan een lijst van gerelateerde zoektermen. Die kun je vervolgens weer gebruiken in je advertentietekst.

2. Check of je in de goede categorie staat

Staan jouw advertenties niet in de juiste categorie of groep? Dan zien potentiële klanten je advertentie niet als ze met een filter zoeken. Bepaal dus altijd wat de meest relevante categorie is voor je advertentie. Weet je het niet zeker? Vraag het even aan mensen om je heen.

3. Ga voor een volledige titel

Natuurlijk wil je een originele, leuke en pakkende titel waarmee je de aandacht trekt. Maar houd daarbij wel de invloed van zoekwoorden in je achterhoofd. Wees dus zo specifiek mogelijk in je titel. Datzelfde geldt overigens ook voor de beschrijving van je product.

4. Kijk ook eens naar de concurrentie

Staat een winkel die hetzelfde verkoopt hoger in de resultaten dan jij? Kijk dan ‘s goed naar de titel en productomschrijving en laat je inspireren. Gebruik zelf vergelijkbare woorden in je advertentie. Tenminste, zolang ze relevant zijn voor jouw producten.

5. Maak gebruik van zoekwoordentools

Met een zoekwoordentool kom je er snel achter waar mensen veel op zoeken/googelen. Termen waar je zelf wellicht helemaal nog niet over nagedacht had. Of waar, bij merknamen bijvoorbeeld veel spelfouten inzitten. Het is dus een prima manier om zoekwoord-ideeën op te doen voor je eigen advertenties. Je hebt gratis tools, zoals de zoekwoordenplanner van Google (waarvoor je wel een AdWords account nodig hebt). En er zijn betaalde tools zoals Wordtracker, Textmetrics en Moz Pro.

6. Test wat werkt

Als je wilt weten welke zoekwoorden het beste werken op Google, trek dan een klein bedrag uit om te testen. Een kwestie van je belangrijkste zoekwoorden kiezen en de resultaten in de gaten houden. Denk ook aan varianten op je zoekwoorden zoals synoniemen, enkelvoud of meervoud, en alternatieve schrijfwijzen. En sommige woorden kun meerdere manieren geschreven worden, zoals cadeau of kado.