19 november 2015

Online adverteren: uitbesteden of zelf doen?

Schilder of behang je je huis zelf, of laat je dit doen door een professional? Vaak hangt een dergelijke keuze samen met de complexiteit van de klus, de tijd en het budget dat je beschikbaar hebt. Omdat ook het succesvol uitvoeren van de online advertentie-activiteiten van je webshop een tijdrovende en ingewikkelde klus kan zijn, is het verstandig te overwegen of je dit zelf wilt doen of wilt uitbesteden.

Bepaal voor het maken van een beslissing eerst:
Budget – hoeveel wil ik uitgeven? Volume – met hoeveel en welke producten wil ik adverteren? Doelgroep – wie zijn mijn potentiele klanten en via welk kanaal bereik ik ze optimaal? Kanalen – wil ik op 1 of meerdere kanalen adverteren?

Als je hebt besloten om de marketing zelf te doen, dan moet je afwegen of je de verschillende advertentiemogelijkheden en kanalen zelf handmatig gaat beheren of voor iets meer budget – denk aan een klein bedrag per maand – een online tool gaat gebruiken.

Download gratis het eBook: Online adverteren voor de webwinkelier!

Op eigen kracht

Tegenwoordig kan iedere webwinkelier met een beetje goede zin en ondernemersgeest zelf aan de slag met online adverteren. Heb je weinig producten en relatief goed zicht op wat het beste werkt, dan kun je prima zelf de advertenties maken en onderhouden. Het belangrijkste is dat je de advertenties regelmatig bijwerkt en jezelf blijft verdiepen in de juiste manier van adverteren.

Wanneer zelf doen:

  • Bij een klein aantal advertenties
  • Bij de inzet van weinig kanalen

Voordelen van zelf doen:

  • Snel starten met een klein budget
  • Goede manier om te ontdekken wat wel en wat niet rendeert, hier kan je zelf slim om inspelen door te testen

Nadelen van zelf doen:

  • Veel handmatig werk, bijhouden per kanaal en per advertentie
  • Geen ondersteuning van experts

Geautomatiseerd zelf doen

Stel, je hebt meer dan honderd producten in je webshop en je wilt voor ieder product een online advertentie inzetten, misschien wel op meerdere kanalen. Je wilt deze advertenties snel kunnen stopzetten als een product niet meer op voorraad is of wanneer de prijs wijzigt. In dit geval kun je overwegen om gebruik te maken van geautomatiseerd adverteren. Met één klik kies je welke producten/advertenties live moeten op welke kanalen.

Wanneer geautomatiseerd zelf doen:

  • Bij grotere advertentievolumes en meerdere kanalen
  • Als je advertenties in één keer op verschillende netwerken wilt inzetten

Voordelen van geautomatiseerd zelf doen:

  • Snel advertenties kunnen plaatsen, wijzigen of verwijderen op verschillende kanalen
  • Meer inzicht in prestatie/conversie, betere optimalisatiemogelijkheden

Nadeel van geautomatiseerd zelf doen:

  • Groter budget nodig (maar als je het goed doet, ook met meer resultaat)
  • Ook succesvol geautomatiseerd adverteren vergt tijd en aandacht

Volledig uitbesteden

Vind je marketing lastig of heb je weinig tijd maar wel budget? Dan is volledig uitbesteden wellicht meer voor jouw weggelegd. Je kunt bijvoorbeeld naar een (online) marketingbureau stappen dat voor jou een uitgekiende online marketingstrategie uitwerkt. Zo zijn er bedrijven voor het beheren en optimaliseren van je productcatalogus voor prijsvergelijkingswebsites, affiliate websites, marktplaatsen en Google AdWords in de Benelux en heel Europa. Uitbesteden van adverteren is een prima optie voor ondernemers die weinig kennis of tijd hebben en wel wat budget. Volgens onderzoek onder webwinkeliers zijn onvoldoende tijd (49%) en onvoldoende kennis (49%) de belangrijkste argumenten voor het uitbesteden van marketingactiviteiten.

Wanneer volledig uitbesteden:

  • Als je weinig tijd hebt
  • Als je beperkte kennis van online adverteren hebt en dit liever aan experts overlaat

Voordelen van volledig uitbesteden:

  • Volledige advertentiestrategie kan door het bureau worden bedacht en uitgevoerd
  • Experts zorgen voor optimaal rendement op je online marketingactiviteiten

Nadelen van volledig uitbesteden:

  • Een groter advertentiebudget is benodigd om de bureaukosten te laten opwegen tegen het rendement van je advertenties
  • Afhankelijkheid van ingehuurde expertise
Download het gratis eBook