12 juli 2017

Slim inspelen op gebruikersdata om potentiële klanten te bereiken

Het smartphonebezit in Nederland behoort tot één van het hoogste ter wereld. Telecom is tegenwoordig haast een primaire levensbehoefte. Dit ziet Marktplaats op verschillende manieren terug bij haar bezoekers. Zo gebruikt bijvoorbeeld ruim driekwart van de bezoekers de mobiele Marktplaats app. Maar ook het zoekgedrag naar smartphones, accessoires, en abonnementen laat de populariteit van telecom zien. Benieuwd naar de belangrijkste telecom trends van 2017? Bekijk ze hier.

In de afgelopen jaren hebben verschillende telecomproviders samen met Marktplaats succesvolle campagnes gerealiseerd. Hiervoor werd gekeken naar de beste momenten en manieren om contact te leggen met verschillende doelgroepen.

De juiste boodschap, op het juiste moment

Gebruikers hebben op Marktplaats de mogelijkheid om consumenten op verschillende momenten en plekken te bereiken. Het moment en de manier van zoeken op Marktplaats geeft waardevolle inzichten in de intenties van de consument, waarmee providers hun campagnes relevanter kunnen maken.

Het onderscheid tussen bestaande klanten en prospects is daarbij van groot belang, maar ook interesses, leefsituatie en tal van andere factoren worden meegenomen bij het samenstellen van de communicatieboodschappen.

Slim inspelen op gebruikerssituaties

Uiteraard zijn gebruikers die op Marktplaats zoeken naar telecom-artikelen direct relevant voor providers, maar er kan nog verder gekeken worden. Is iemand bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe racefiets, dan is de kans groot dat hij zijn of haar sportieve prestaties op de fiets wil monitoren. Sport-apps zoals Strava bieden hier geweldige mogelijkheden voor. Om deze zorgeloos te kunnen gebruiken, is de juiste bundel belangrijk. Hier kan een adverteerder in zijn boodschap op inspelen.

Een concreet voorbeeld: ‘de techie’

Op Marktplaats is een grote groep gebruikers te vinden die zeer geïnteresseerd zijn in de laatste technische innovaties, mobiele toestellen of andere gadgets. Maandelijks bereikt Marktplaats meer dan ruim 1 miljoen potentiele telecom consumenten: deze ‘techies’ komen daarnaast ook zeer regelmatig terug. Zo’n drie keer per maand zoeken zij gericht naar telecomproducten.

Rondom de lancering van populaire nieuwe toestellen zoals de nieuwe iPhones, is op Marktplaats een piek te zien in zoekopdrachten van deze ‘techies’. Zij zijn op zoek naar een goed aanbod, en hoe relevanter een aanbod van een adverteerder is, hoe groter de kans op succes.

Dit is slechts een simpel voorbeeld van de mogelijkheden om via Marktplaats heel gericht in contact te komen met verschillende doelgroepen. Het aanbieden van relevante inzichten zorgt ervoor dat schieten met hagel niet nodig is, en dat je met gericht adverteren de maximale impact kan behalen.