28 mei 2015

Suits you well – De ideale mix tussen on- en offline

Het succesverhaal van de winnaar van de bronzen Admarkt Topaward 2015, Wilco van den Akker en zijn vrouw begon bij een winkel in kinderkleding. Als een stel overenthousiaste beginnende ondernemers maakte Wilco en zijn vrouw alle beginnersfouten die je maar kunt maken. Over de locatie was niet goed nagedacht en het feit dat er in de buurt veel concurrenten actief waren was ook geen reden om eens uit te kijken naar een andere plek. Van den Akker: “Vanuit deze ongunstige positie kwamen we wel op het gunstige idee om kinderkleding te gaan verkopen via het internet. Marktplaats bleek al direct een goede partner. Ineens verkochten we meer kleding dan we ooit via de winkel hadden verkocht.”

Toevalstreffer

Het idee om gelegenheidskleding voor kinderen te gaan verkopen ontstond toen Wilco toevallig vlak voor kerst tegen een partij kinderkostuums aanliep. Deze kostuums waren binnen een paar dagen uitverkocht en het startsein voor Suitsyouwell.nl was gegeven. Van den Akker: “Omdat die kostuums zo snel uitverkocht waren, ontdekten wij dat er bijzonder weinig gelegenheidskleding voor kinderen in Nederland op de markt was. Wij zijn direct op zoek gegaan naar betrouwbare contactpersonen in het buitenland die ons konden doorverwijzen naar goede producenten in nog verdere oorden.”

“Nadat ik onze Marktplaats advertenties doorlinkte naar onze webwinkel kreeg ik direct enorm veel traffic en meer verkopen.”

Omzetgroei

In 2007 is het winkelpand verlaten en vindt de verkoop via de webwinkel plaats vanuit de eigen zolder waar het stel de voorraad houdt en waar men de kleding ook kan passen. Al heel snel groeit het bedrijf uit haar jas en wordt er een loods van honderdtwintig vierkante meter gehuurd. Niet lang daarna wordt er geheel tegen het eigen principe in om nooit meer een winkel te beginnen, toch besloten er weer een te openen. “We merken dat het goed is om een plek te hebben waar mensen de kleding kunnen zien, voelen en passen. Hierdoor ontstaat er een gevoel van eigenheid en betrouwbaarheid. In 2014 bestond onze omzetgroei zelfs voor het grootste deel uit de offline verkopen. Mensen weten onze winkels te vinden via onze Marktplaats advertenties. Best bijzonder voor een internetbedrijf”, aldus de ondernemer.

Snel schakelen

Inmiddels heeft het stel een goed lopende webwinkel en twee winkels met opslagruimte. Van den Akker: “De kindergelegenheidskleding is een ontzettend leuke niche. Wij maken vaak de ouders van pubers of de pubers zelf gelukkig. Bijvoorbeeld omdat ze twee dagen voor een gala met de handen in het haar zitten en nog snel een kostuum moeten regelen. Na zoeken zonder resultaat omdat er weinig gelegenheidskleding voor jonge mensen wordt aangeboden, begint het speuren op internet. Omdat wij uit voorraad leveren kunnen wij meestal snel schakelen en zetten wij alles op alles om de bestelde kledingstukken toch op tijd bij de klant te krijgen. Maar onze klanten kunnen natuurlijk ook naar één van onze winkels in Ede of Maassluis komen. Vaak vinden ze ons eerst via Marktplaats. Mocht de bestelling komen en de post is al weg dan zorgen we er persoonlijk voor dat de kledingstukken naar het dichtstbijzijnde postkantoor gebracht worden”.

Over de toekomst is Van den Akker helder: “Om nog verder te groeien gaan we onze business ook naar België en Duitsland verleggen. Daar zien we nog een hoop mogelijkheden. We starten met het internet en als dat lukt, sluiten we stenen winkels in het buitenland zeker niet uit. Door de mogelijkheden op internet hebben we de smaak helemaal te pakken.“

Klantenservice

088 008 26 26

Bereikbaar: maandag t/m vrijdag 08:30 - 18:00
en zaterdag 10:00 - 16:00