8 november 2017

ThysToys bestaat dankzij Marktplaats

Zijn hele leven is Thijs er dagelijks mee bezig: speelgoed! Zijn shop ThysToys.nl verkoopt klein en groot speelgoed als trampolines en buitenhuisjes. Net als in 2016 verwacht hij in 2017 ruim 35% meer omzet. Admarkt speelt daarbij een substantiële rol.

"Marktplaats heeft geleid tot het ontstaan van mijn webshop én stevige omzetgroei."

Thijs van Rooijen: ‘Ik werkte vroeger bij de speelgoedwinkel van mijn ouders. In 2005 begon ik voor hen op kleine schaal met artikelen plaatsen op Marktplaats. De bestellingen stroomden binnen. Steeds meer klanten vroegen of we ook een webshop hadden. Dus besloot ik er een te beginnen. Inmiddels heb ik ook een winkel in Harmelen met kleiner speelgoed. En een megawinkel van 2.500 m2 in Woerden met vooral groot buitenspeelgoed. Wat je online bestelt, kun je ook in mijn winkels afhalen of daar vooraf bekijken.’

"Net als in 2016 verwacht ik in 2017 ruim 35% omzetgroei."

In de sterk competitieve speelgoedmarkt doet ThysToys het goed. Net als in 2016 verwacht Van Rooijen in 2017 ruim 35% omzetgroei. ThysToys adverteert inmiddels met 11.000 artikelen via Admarkt. ‘Grootste plussen vind ik dat je zelf je klikprijs bepaalt en boven de consumentenadvertenties staat. Ook fijn vind ik dat ik geen budget per advertentie hoef in te stellen. Dat kan wel trouwens: je advertentie verdwijnt dan als er een x-aantal keren op is geklikt. Maar waarom zou je een maximum instellen als het artikel goed verkoopt?’

Geautomatiseerd adverteren

Vroeger huurden wij scholieren in om alle advertenties in te voeren, 4 uur per dag. Nu doen we het geautomatiseerd. We voeren 1 keer de titel, beschrijving, foto’s en prijzen in. Deze gegevens worden automatisch uitgewisseld tussen Marktplaats en onze website. Verandert er iets, dan passen we het maar 1 keer aan en alles loop weer synchroon. Dat scheelt tijd.’

"Waarom zou je een maximum budget voor de advertentie instellen als het artikel goed verkoopt?"

Conversie scherper analyseren

Hoe bepaalt ThysToys de klikprijs? Van Rooijen: ‘Ik ga meestal uit van een bepaald percentage van de verkoopprijs. Trampolines zijn een belangrijk product, we hebben zelfs een eigen merk. Daar wil ik per se bovenaan staan; ik bied dan een hoge klikprijs.’

Ambities heeft Van Rooijen nog genoeg. ‘Nu ThysToys flink is gegroeid, wil ik de komende tijd scherper analyseren wat de conversie is en die afzetten tegen de marge. Zodat ik scherpe prijzen blijf bieden, weet wat het meeste oplevert en verder kan groeien.’