23 February 2017

‘Voor jou’: Een extra positie voor Admarktadverteerders

Goed nieuws! Admarktadverteerders hebben sinds kort een extra advertentiepositie: je webshop is zichtbaar in de Voor jou homepagefeed. Deze nieuwe persoonlijke feed toont producten die interessant zijn voor Marktplaatsbezoekers. Gebaseerd op zoekgedrag, big data en slimme algoritmes. Zo heb je nog meer exposure, traffic en hopelijk omzet via app en web bij een voor jou relevant publiek.

Met 2,1 miljoen unieke bezoekers per dag en ruim 1 miljard bekeken advertenties per maand is het bereik van Marktplaats enorm. 40% van hen zoekt naar nieuwe producten. Met Admarkt staat jouw advertentie standaard boven de consumentenadvertenties in de productgroep die voor jou belangrijk is. En vanaf nu kunnen jouw advertenties in Voor jou worden getoond als dit relevant is voor een bezoeker. Senior Product Manager Cisco de Bueger en Business Project Manager Nils Zuidema vertellen je er meer over.

De Bueger: ‘Naast goede functionaliteit zoals eenvoud, snelheid en gebruiksgemak, willen we onze bezoekers steeds meer inspireren en zo verleiden tot nog meer aankopen. Uit onderzoek blijkt dat zij graag artikelen zien die passen bij hun persoonlijke interesses. Ook vinden ze het leuk om te zien wat mensen bij hen uit de buurt verkopen. Dat heeft geleid tot de homepagefeed die momenteel bestaat uit 2 tabs: de persoonlijke feed Voor jou en de tab In je buurt. Voor jou is ook voor Admarktadverteerders bijzonder interessant.’

Je webshop is overal zichtbaar in Voor jou. Zuidema: ‘Voor jou werkt cross-device en is zichtbaar op al onze platformen: app, mobiele web en via lap- en desktop. Ongeveer 70% gebruikt de Marktplaats-app en 84% van al onze pageviews zijn ingelogd. De ingelogde bezoekers zien hun zoekresultaten op pc, ook terug in Voor jou op hun app. En andersom. Tussen de consumentenadvertenties zien ze jouw Admarkt-advertenties voor nieuwe producten. Je webshop is dus extra zichtbaar. Op een relevante plek binnen Marktplaats: in de persoonlijke feed van de Marktplaatsbezoeker.’

De Bueger: ‘Voor jou toont onder meer producten waarnaar de Marktplaatsbezoeker eerder zocht. Extra interessant voor jou als webshop: de gepersonaliseerde feed kan ook verwante producten tonen uit dezelfde of een andere productcategorie. De consument ziet slaapzakken of rugzakken omdat hij of zij recent zocht op pop-up tent. Dankzij big data en slimme algoritmes tonen we producten die mogelijk interessant zijn. Dus ook jouw advertenties als je producten voor deze consument relevant zijn. Zo vergroot je je zichtbaarheid en omzetpotentieel. En bereik je ook nieuwe klanten.’ ‘De performance van de feed is net zo goed als een Admarkadvertentie boven de consumentenadvertenties in de relevante productgroep. De homepagefeed is sinds eind 2016 actief en wordt steeds beter. Hoe vaker de consument zoekt op Marktplaats, hoe beter we hem of haar kunnen inspireren met interessante producten en verleiden tot conversie.

Zuidema: ‘Je hebt als webshop een extra advertentiepositie en betaalt alleen als er op je advertentie wordt geklikt. Bij Marktplaats bepaal je zelf de klikprijs per advertentie. Die prijs geldt dan op iedere positie binnen Marktplaats: in de homepagefeed Voor jou en boven de consumentenadvertenties in de productgroep die voor jou relevant is. De komende tijd gaan we de feed steeds verder personaliseren en optimaliseren. Denk aan een functionaliteit als Andere bezoekers zoals jij waren ook geïnteresseerd in… Ook kijken we hoe de gebruiker zelf invloed krijgt op zijn feed. Bijvoorbeeld door zelf aan te geven welke categorieën of advertenties interessant zijn etc. Ook doen we continu kwalitatief en kwantitatief onderzoek – onder andere met eyetracking en gebruikersobservatie – en verzamelen we zoveel mogelijk informatie en data, voordat we ermee live gaan.

Zuidema vat tot slot alle voordelen samen: ‘Met deze extra positie bereik je nog meer koopgericht publiek en trek je extra bezoekers naar je site, vooral via mobiel. Dat betekent dus ook meer kliks. Voor kostenbeheersing kun je per advertentie een dag- of totaallimiet instellen. Dit werkt op dezelfde manier als wanneer je een advertentie aanmaakt. Extra bezoekers zijn betekent extra businesskansen. Zorg dus dat je eigen mobiele site op orde is om je omzet te verhogen. De rest regelen wij.’