16 April 2015

Winnaar Freelancer of the Year

DEN HAAG – Minister-president Rutte heeft tijdens de Dag van de ZZP’er op zaterdag 4 april 2015 de winnaar van de Freelancer of the Year Awards bekend gemaakt: Utrechtse foodblogger Carlijn Bröring van Foodless is door een expertjury uit 9.343 deelnemers gekozen tot winnaar.

De Freelancer of the Year Awards is een jaarlijkse zoektocht naar de beste zzp’er of freelancer van Nederland. “Carlijn levert een bijdrage aan een groeiend vraagstuk in de maatschappij,” aldus juryvoorzitter René Frijters, oprichter van zzp-bank Knab.

In totaal hebben 9.343 deelnemende zzp’ers meer dan 60.000 beoordelingen verzameld bij onder meer (oud-)opdrachtgevers. Op basis van deze gemiddelde cijfers heeft de jury een Top-10 per categorie samengesteld. De in totaal honderd finalisten hebben tijdens een pitchevent hun bedrijf voor de camera gepresenteerd. En daarna heeft de vakjury – bestaande uit onder meer Marktplaats Zakelijk, Knab, LinkedIn, MINI, Oger, PostNL en Telfort Zakelijk – tijdens het juryberaad de Freelancer of the Year 2015 uitgekozen. “Ook al was het spannend, de jury was uiteindelijk bijna anoniem in haar keuze voor Carlijn”.

Taboe doorbreken

Carlijn Bröring focust zich met haar foodblog op mensen met een voedselintolerantie. “Toen ik erachter kwam dat ik naast gluten ook geen lactose meer mocht, dacht ik dat ik niks meer mocht eten. Maar niets was minder waar,” vertelt de Utrechtse zzp’er. Met haar online medium wil ze dit taboe doorbreken en laten zien dat je toch lekker kunt eten, ondanks een voedselintolerantie. “Binnenkort lanceer ik het allereerste allergievrije kookboek, een webshop en een restaurantzoeker, dus de toekomst van Foodless is rooskleurig,” vervolgt Bröring zelfverzekerd.

Miljoenen mensen bereikt

Dankzij het delen van stemmen en referenties via Facebook, LinkedIn en Twitter hebben de deelnemers aan de FOTY Awards dit jaar miljoenen mensen bereikt. In totaal werden meer dan 247.000 deelacties gedaan, en daarmee is 86% van de zzp-markt bereikt. “We zijn meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, en daardoor wordt de kwaliteit van onze deelnemers ook steeds hoger,” zegt initiatiefnemer Jeroen Sakkers.

“Iemand die vanuit zijn eigen kwaliteit en met een enorme drive een belangrijke bijdrage levert aan de Nederlandse economie. Die woorden zijn voor mij echt typerend voor ZZP’ers.” –

Mark Rutte

Freelancer of the year E-commerce en Retail

Marktplaats Zakelijk was dit jaar trotse hoofdsponsor van de categorie E-commerce en Retail van de Freelancer of the Year verkiezing. De terechte winnares in de categorie e-commerce en retail is dit jaar Anna Hajrapetian van Milachocolata geworden.

Anna is een chocolade expert die werkt vanuit pure ambacht. Met Milachocolata creëert zij luxe chocolade creaties voor grote/kleine evenementen en als relatiegeschenk. Werkelijk alles wordt met de hand gemaakt. De jury gaf als onderbouwing van de keuze onder andere aan: ‘Toen de jury jouw pitch hoorde, liep het water in de mond. Je hebt chocolade maken tot een kunst verheven.’ Milachocolata wint hiermee een Marktplaats Display campagne t.w.v. 5000 euro en 1000 euro Admarkt tegoed.