28 december 2015

Zoekwoorden: het vertrekpunt voor jouw online vindbaarheid

Zoekwoorden, of keywords, zijn het vertrekpunt bij het schrijven van vindbare productadvertenties en webteksten. Maar waar begin je; hoe kies je zo’n zoekwoord? En is het beter om specifieke zoekwoorden uit te kiezen of werken brede zoekwoorden effectiever? Deze vragen kwamen aan bod in het webinar van Marktplaats Zakelijk in samenwerking met Webtexttool, dat door meer dan 150 webwinkeliers werd gevolgd. Het webinar werd gehost door Anna van Nes (Marktplaats Zakelijk) en Marcel Leeman (CEO Webtexttool).

Meer websiteverkeer

Zoekwoorden helpen je bij het het optimaliseren van je SEA en SEO, het vindbaar zijn voor de juiste bezoeker, het aantrekken van meer bezoekers naar je productadvertentie en je webwinkel. Wanneer je een Admarkt-advertentie op Marktplaats plaatst, en je wilt op pagina 1 staan, is het niet enkel de CPC maar ook de kwaliteit van de advertentie die hier een rol in speelt, ook wel ClickThrough Rate (CTR) genoemd. Voor het verkrijgen van een hoge CTR is het belangrijk dat de advertentie en de daarbij behorende zoekwoorden relevant genoeg zijn voor je website of webshop.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) draagt bij aan meer websiteverkeer en meer omzet. Zoekmachines moeten begrijpen waar jouw webteksten over gaan zodat zij jouw webpagina op de juiste manier indexeren. Dit doen zoekmachines met behulp van zoekwoorden.

Heilige graal

In het webinar noemt Marcel een zoekwoord analyse ‘een zoektocht naar de heilige graal’. Wat je zoekt: een zoekwoord met veel zoekvolume en weinig concurrentie. Want bij deze zoekwoorden is de kans groot dat je goed scoort in de zoekresultaten, omdat weinig andere websites zich op het desbetreffende zoekwoord richten. Veel zoekvolume vergroot de kans op meer websiteverkeer.

Belangrijke basis

Een zoekwoord vinden start met een grondige analyse die ook wel het zoekwoordanalyse wordt genoemd. “Denk hier niet te lichtzinnig over” benadrukt Marcel in het webinar. Het is een belangrijke basis. Zo’n analyse zou globaal in de volgende stappen aangepakt kunnen worden:

  • Stap 1: Benoem het kernonderwerp van jouw website? Begin bij jezelf en vraag ook vrienden en familie naar input.
  • Stap 2: Werk het kernonderwerp uit in gerelateerde woorden, associaties en synoniemen. Kortom: maak een lijst met alle woorden die betrekking hebben op jouw product of dienst.
    Tip: Een handige tool in deze fase is Ubersuggest.
  • Stap 3: Check het zoekvolume. Kies het zoekwoord met voldoende zoekvolume en weinig concurrentie.
    Tip: Handige tools in deze fase zijn: Google zoekwoordenplanner en Webtexttool.

Nog een concrete tip uit het webinar: Voeg intenties toe aan je zoekwoord. Woorden zoals ‘vergelijken’ of ‘review’ laten zien in welke fase van het koopproces de bezoekers zich bevinden. De web- of advertentieteksten kun je vervolgens hierop laten aansluiten.

Toepassing & online tools

Nadat je het juiste zoekwoord hebt gevonden is het belangrijk om dit zoekwoord zó in je tekst te verwerken zodat zowel jouw lezers als de zoekmachine jouw webteksten begrijpen.

Dit kan door zelf de SEO regels opzoeken en deze toepassen, een cursus te volgen of het proces uitbesteden. Deze oplossingen hebben vaak een grote impact qua tijd en/of geld. Online tools zoals Webtexttool bieden in dat geval uitkomst!

Bekijk het webinar