10 april 2017

‘Zorg dat je bovenaan staat bij Marktplaats, onze cijfers bewijzen waarom.’

Van bureaustoelen en tuinsets tot steekwagens en keukenspullen: TecTake verkoopt van alles voor in en om je huis. Door per categorie via Marktplaats te adverteren, bereikt de webshop de juiste koopgerichte klanten. Met een omzetaandeel van ± 50% en een omzetstijging in 2016 van bijna 85% is Marktplaats Admarkt een succesrijke marketingpartner. TecTake opereert in 11 Europese landen. Het hoofdkantoor in Duitsland regelt de centrale inkoop van alle producten. Een team in Azië struint allerlei beurzen af en kijkt welke producten interessant zijn en kwalitatief voldoen. Vervolgens koopt TecTake deze producten grootschalig in. De webwinkels bieden klanten hierdoor mooie producten voor aantrekkelijke prijzen. Robin de Jeu is salesmanager voor Nederland en België.

‘… hij was sceptisch vanwege de look & feel van de site. Om te overtuigen, heb ik 10 advertenties aangemaakt. De volgende dag waren er al 10 bestellingen. Marktplaats werkt!’

De Jeu: ‘Begin 2015 werd ik gebeld door de directeur in Duitsland die me een baan aanbood om een Nederlandse vestiging te beginnen. Ik kende hem uit een eerdere functie, waarbij ik in 2013 samenwerkte met TecTake. De directeur had toen al plannen om de business uit te breiden naar Nederland. Ik wees hem toen op Marktplaats, maar hij was wat sceptisch vanwege de look & feel van de site. Overtuigd van de kracht, heb ik diezelfde avond op mijn hotelkamer 10 advertenties aangemaakt. De volgende ochtend waren er al 10 bestellingen binnen. Het bewijs was geleverd: Marktplaats werkt! En natuurlijk was hij direct om.’ Inmiddels heeft het bedrijf een Nederlandse vestiging in Uithoorn en staan er zo’n 2.300 advertenties van TecTake op Marktplaats in ± 150 categorieën. Dat aantal blijft groeien want de zaken gaan uitstekend.

Bovenaan zichtbaar
De Jeu: ‘Het bereik van Marktplaats is fors — 8,2 miljoen unieke bezoekers per maand, noot redactie — en je adverteert doelgericht. Dat maakt het voor ons zo aantrekkelijk omdat ons assortiment breed is: we zijn een soort Blokker, Gamma en Wehkamp ineen. We staan nu bovenaan in iedere productgroep/categorie die voor ons interessant is. We bereiken dus veel verschillende koopgerichte klanten. ‘Bestellen vindt op onze eigen site plaats. Met Marktplaats Admarkt bespaar je zo tijd en geld…’ Bovendien bepaal ik voor elk artikel zelf mijn klikprijs. Dit in tegenstelling tot andere marketingkanalen waar je vaak vastzit aan een vast tarief per productgroep. Bij Marktplaats Admarkt zitten we zelf aan de knoppen. Als we tijdelijk iets willen promoten, verhogen we onze klikprijs. Of we verlagen de prijs als bijv. de marge onder druk staat. Ideaal.

Meer marge, lagere kosten
Het allergrootste pluspunt van Marktplaats Admarkt is dat mensen op onze eigen site bestellen. In plaats van een vast bedrag of fors percentage van de omzet, betaal je alleen als er op je advertentie wordt geklikt. Daardoor is onze marge een stuk hoger. Bovendien bespaart het mij tijd: alle informatie staat op onze site, ik hoef alleen een advertentie aan te maken. Bij andere platforms moet ik allerlei kenmerken en producteigenschappen apart invoeren omdat de bestelling via hun website verloopt. Met Marktplaats bespaar je zo tijd en geld.’ Qua omzet volgt Nederland na Duitsland, Frankrijk en Italië op een 4e plaats, nog voor grote landen als Spanje en Polen waar TecTake ook actief is. De Jeu: ‘Lag het aantal bestellingen in 2015 nog op 60.000, dit jaar komen we in Nederland uit op ongeveer 110.000 bestellingen. Een stijging van 83% t.o.v. van het vorige jaar. De helft van de omzet komt via Marktplaats Admarkt. Fantastische resultaten! Alle reden om het aantal advertenties in 2017 verder uit te breiden.

Automatisch adverteren
Wat we wel veranderen, is het invoeren van gegevens. Dat doe ik nu nog handmatig. Marktplaats Admarkt adviseerde mij om dit voortaan via een API te doen en helpt mij nu bij het vinden van de juiste partner hiervoor. Het aanmaken van advertenties zelf kost niet zoveel tijd, maar het onderhoud wel. Prijzen veranderen regelmatig en het is belangrijk dat alles actueel is, net als de beschikbare voorraad. Als nu een artikel uitverkocht is, moet ik dat zelf signaleren en de advertentie deactiveren. Met een API verdwijnt de advertentie als een product is uitverkocht. Zodat je geen onnodige kosten maakt en klanten niet hoeft teleurstellen. Tot slot: heeft De Jeu nog een gouden tip? De Jeu: ‘Veel bedrijven willen bovenaan staan in Google. Mooi natuurlijk, maar het is makkelijker en effectiever om bovenaan te staan bij Marktplaats. Je bereikt er miljoenen koopgerichte klanten. Je adverteert gericht op de categorieën die voor jou belangrijk zijn. Je betaalt alleen als iemand op je advertentie klikt. En je marge is hoger omdat de bestellingen via je eigen website plaatsvinden. Met Admarkt heb je echt een ideale marketingpartner in handen.’