Een sterke call-to-action voor je product

Drie tips voor een sterke call-to-action waarmee je direct aan de slag kunt

Een call-to-action vertelt de bezoeker van je website wat je graag wil dat hij of zij doet. Een call-to-action is bijvoorbeeld ‘koop nu!’ maar ook subtieler als ‘lees verder’. Je spoort de bezoeker aan tot het uitvoeren van die actie ‘koop nu!’, dus het kopen van het product dat je in de Pro-advertentie laat zien. Dit kan met behulp van bijvoorbeeld een groene of rode knop waarin de tekst staat. Ga er niet vanuit dat bezoekers meteen doen wat je wil, maar zorg dat ze in actie komen. Dit doe je met een sterke call-to-action die opvalt. Lees deze drie tips en ga aan de slag.

Een sterke call-to-action staat op de landingspagina ‘boven de vouw’

Het is belangrijk dat een call-to-action direct zichtbaar is als een bezoeker op je landingspagina komt. ‘Boven de vouw’ is het zichtbare deel van je pagina zonder dat een bezoeker naar beneden hoeft te scrollen. Je kunt de call-to action het beste in of nabij de rechterbovenhoek van de pagina plaatsen. Zo ziet de bezoeker het meteen. Het kan nooit kwaad om de belangrijkste call-to-action ook nog een keer ‘onder de vouw’ te herhalen, voor bezoekers die wél naar beneden scrollen.

Een sterke call-to-action is duidelijk zichtbaar en valt op

  • Een sterke call-to-action is altijd duidelijk zichtbaar.
  • Gebruik richtingaanwijzingen zoals grafische pijlen.
  • Gebruik mensen op foto’s die naar jouw call-to-action kijken.
  • Maak gebruik van kleurcontrast.
  • Geef je call-to-action een vetgedrukte tekst.
  • Maak gebruik van voldoende witruimte om de call-to-action heen.
  • Een goede kleur voor een call-to-action-knop is rood of oranje.

Een sterke call-to-action vertelt je bezoekers wat ze moeten doen

Op elke pagina moet je de mogelijke klant naar de actie leiden die jij wil dat ze nemen. Maak andere links minder belangrijk dan de hoofdactie, maak van de hoofdactie bijvoorbeeld een knop.