Terug naar overzicht

Een gebruiksvriendelijke navigatie

Gebruik deze tips voor een gebruiksvriendelijke website

Als mensen weten wie je bent en wat je doet, willen ze daarna iets doen. Daarvoor hebben bezoekers goede richtingaanwijzers nodig, jouw navigatie naar de onderliggende websitestructuur.

Is de hoofdnavigatie duidelijk vindbaar en begrijpelijk?

Iedere website heeft een hoofdnavigatie, die van jou ook. Dit is de meest belangrijke navigatie van een website. Deze moet gebruiksvriendelijk zijn zodat een bezoeker snel kan vinden wat hij of zij zoekt. Ook moeten er belangrijke zoekwoorden in staan, zodat een bezoeker via een zoekmachine de website kan vinden. Maak de hoofdnavigatie herkenbaar, liefst op een duidelijke, makkelijk te vinden plek. De beste twee plekken zijn horizontaal boven de content of links naast de content. Als je op meerdere plekken kunt navigeren, maak dan duidelijk waarom die er zijn en waarom ze verschillen. Zorg ook dat de navigatielabels duidelijk en kernachtig zijn. Zeg dus niet ‘communiceer met ons excellente team’. ‘Contact’ of ‘klantenservice’ is veel beter.

Is het makkelijk om producten te filteren en te sorteren?

Een bezoeker die via een Pro-advertentie in de webwinkel komt kan ook interesse hebben in andere producten. Daarom is het belangrijk om product, merk, prijs en kleur te kunnen filteren. En wanneer er een keuze is gemaakt voor prijsrichting, is het ook fijn om de resultaten te kunnen sorteren op relevantie of prijs van hoog naar laag, of andersom.

Zijn het aantal menu-items en linkjes ‘redelijk’?

Een uitgebreide navigatie werkt goed voor een bezoeker die specifieke wensen heeft, maar je kunt ook te veel opties bieden. Dan kan het gebeuren dat een bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt en dus afhaakt. Voeg altijd een zoekbalk toe om het zoekproces zo snel mogelijk te laten verlopen. Als je een zoekmachine in jouw webwinkel hebt, zorg dan dat die makkelijk te vinden is en op een prominente plek staat, bijvoorbeeld rechts bovenaan. En noem het gewoon zoeken.

Linkt jouw logo naar de homepagina? En is er een home-knop?

Een bezoeker verwacht dat logo’s linken naar de homepagina. Voor mensen die dat (nog) niet weten voeg je ook een ‘home’-knop toe.

Zijn linkjes makkelijk te herkennen?

Sinds er webbrowsers zijn, zijn linkjes onderlijnd en blauw. Je kunt daar best creatief mee omspringen, maar zorg dat ze opvallen, zodat bezoekers niet hoeven te zoeken.

Maak je gebruik van broodkruimels, oftewel breadcrumbs?

Door broodkruimels te gebruiken laat je een bezoeker zien waar hij of zij zich binnen een website bevindt. Hierdoor kan een bezoeker een aantal stappen terug naar eerdere pagina’s die zijn bekeken in het proces.