Demografisch inzicht
Op Marktplaats vind je een brede én actieve doelgroep. Uit onderzoek blijkt dat 68% van Nederland Marktplaats de afgelopen zes maanden heeft gebruikt. 60% gebruikt het zelfs elke maand.
Wie bereik je precies?

Marktplaats-gebruikers zijn niet alleen prijsbewust maar ook milieubewust.
Kortom: de perfecte mix van koopintentie en openheid voor merken zoals dat van jou.
4 manieren om te targeten op basis van koopintentie
Bereik precies de juiste doelgroep
Op Marktplaats zoeken elke dag duizenden mensen naar precies dat ene product. Dankzij onze unieke data weten we niet alleen wát ze zoeken, maar ook hoe vaak. Zo krijgen we inzicht in de waar mensen zich in het koopproces bevinden, van oriëntatie tot daadwerkelijke aankoop. Die kennis gebruiken we om advertenties nog relevanter te maken. Niet alleen voor de (be)zoeker, maar ook voor jou.
Naast koopintentie bieden we ook segmenten op basis van:
- Demografische kenmerken (leeftijd, inkomen, opleidingsniveau)
- Huishoudens (bijv. gezinnen met jonge kinderen)
- Levensfase (zwanger, verhuisplannen, ‘back to school’)
Zo komt jouw boodschap bij de juiste mensen terecht, op het juiste moment.

Relevantie in de juiste context
Contextual targeting
Op Marktplaats kan je jouw advertenties perfect laten aansluiten op de content die mensen bekijken. Iemand die scrollt in de rubriek ‘Huis en Inrichting’, heeft waarschijnlijk al interesse in meubels, woonaccessoires of verbouwingen. En dat zijn precies de mensen die je wil bereiken. Volgens recent onderzoek zijn dit de vijf populairste categorieën:
- Auto's
- Huis en Inrichting
- Fietsen en Brommers
- Dieren en Toebehoren
- Tuin en terras
Dat betekent: grote kans op relevantie én resultaat.

Lokaal relevant, maximaal effect
Geo-targeting
Dankzij geo-targeting kun je advertenties laten zien op basis van locatie, en dat zonder cookies. 80% van onze gebruikers is ingelogd en deelt locatiegegevens. Zo kan je dus lokaal adverteren tot op postcodeniveau. Ideaal voor:
- Regionale aanbiedingen
- Lokale dienstverleners
- Bedrijven met specifieke verzorgingsgebieden
- Retailers met fysieke winkels
Voor jou betekent dat minder verspilling. En voor de bezoeker meer relevante advertenties.

Vergroot je bereik buiten Marktplaats
Audience extension
Wil je verder kijken dan Marktplaats? Met Audience extension bereik je jouw doelgroep ook op YouTube. Zo vergroot je je zichtbaarheid. Deze strategie zorgt voor:
- Meer merkbekendheid
- Effectievere retargeting
- Een consistente boodschap over meerdere platforms
- Een optimale customer journey
En last but not least: je wordt minder afhankelijk van Google en houd meer grip op je cross-platform strategie.

Case: Hoe Wehkamp merkgroei realiseerde via Marktplaats
Wehkamp zocht een manier om op Marktplaats niet alleen op te vallen, maar ook echt te blijven hangen bij mensen die op zoek zijn naar betaalbare, stijlvolle meubels. Samen hebben we een full-funnel campagne opgezet. Het resultaat? Meer merkherkenning en meer directe verkoop. Benieuwd hoe we dat precies hebben gedaan?