Succesverhaal

Boekenbalie: “Doorverkopen is populair, zo genieten meerdere mensen van hetzelfde boek”

23 november 2023

Boekenbalie: “Doorverkopen is populair, zo genieten meerdere mensen van hetzelfde boek”

Tweedehandsboeken als eerste keuze. Dat is het nieuwste motto van Boekenbalie. Het bedrijf koopt boeken in, controleert ze, knapt op wanneer nodig en verkoopt de boeken weer online. “We hebben een breed assortiment van romans tot studieboeken en van religieuze boeken tot kunstboeken”, licht Stefan Koopmans van Boekenbalie toe. “We hebben nu zo’n half miljoen boeken op voorraad.” Het grootste gedeelte van de collectie biedt Boekenbalie via Marktplaats te koop. “Dat is toch de plek voor mensen die een specifiek boek of thema zoeken.”

Volle boekenkasten met de boeken geselecteerd op kleur. “Dat is natuurlijk een prachtig gezicht, maar het is in steeds minder huizen te vinden”, stelt Koopmans, manager Marketing en E-commerce bij Boekenbalie. “Een verhuizing is een veelvoorkomende reden voor mensen om hun boekenkast uit te zoeken en op te ruimen of om een beetje extra geld te verdienen.”

Populair

Boekenbalie werd in 2017 opgericht en sindsdien is het bedrijf ieder jaar gegroeid. “Tweedehands boeken blijven populair”, weet Koopmans uit ervaring. “We zien dat boekeigenaren hun boeken tegenwoordig na een keer lezen niet meer ‘zinloos’ in een kast willen laten staan. Doorgeven, zodat meerdere mensen van hetzelfde boek kunnen genieten, is voor hen vaak de belangrijkste reden. Zo maak je iemand anders met hetzelfde boek blij.”

Concurrent

Dat geldt ook voor mensen die boeken aanschaffen: “Een tweedehands boek is meestal net zo goed als nieuw. Soms zie je het verschil niet eens.” Het Nederlands taalgebied is redelijk klein, waardoor boeken vaak geen herdruk krijgen. “Bestsellers kan je nog nieuw kopen, maar in alle andere gevallen ben je toch aangewezen op tweedehands boeken.”
Inmiddels verdwijnen de boekenkasten en heeft de e-reader zijn intrede gedaan. “Toch is dat geen grote concurrent, want uit onderzoek blijkt dat het marktaandeel van digitaal lezen stabiel blijft en de laatste jaren nauwelijks groeit. Fysieke boeken blijft bij ruim 70% van de Nederlanders toch favoriet.”

Juiste aanpak

Het aanbod van Boekenbalie past bij Marktplaats. “Marktplaatsgebruikers zoeken spullen bewust tweedehands vanuit duurzaamheid of omdat ze naar iets bijzonders zoeken.” Daar stemt Boekenbalie de advertenties op af. “Daarbij hebben we gelukkig ondersteuning vanuit Marktplaats en krijgen we regelmatig advies over een passende aanpak. Soms is het ook gewoon een kwestie van proberen.” Nu ligt de focus op het optimaliseren van de teksten van de advertenties. “Zo blijven we leren en verder verbeteren om onze klanten nog beter te bereiken en informeren. Een andere foto of tekst kan weer nieuwe clicks opleveren.”

Terugverdienen

Volgens Koopmans is adverteren op Marktplaats iedere investering waard. “Adverteren kan nergens gratis, maar op Marktplaats zien we dat het het waard is en verdienen we eigenlijk onze investering terug.” Hij ziet dagelijks boeken naar klanten in heel Nederland gaan. “Met Marktplaats hebben we een groot bereik en dat draagt bij aan onze naamsbekendheid en de groei van ons bedrijf.”