Succesverhaal

Het Inboedelhuis: ‘Direct klanten naar mijn winkel’

Terug naar overzicht

28 augustus 2023

Het Inboedelhuis: ‘Direct klanten naar mijn winkel’

Het eerste dat moest worden aangepakt: de naamsbekendheid

Brocante kast nodig? Dan moet je naar Waddinxveen, waar Marijke Vanseer (51) en haar man minstens duizend exemplaren op voorraad hebben.

Twintig jaar geleden was Marijke Vanseer op zoek naar een kastje. ‘Ik had net een huis gekocht, dichtbij Het Inboedelhuis. Ik ben mijn hele leven al dol op brocante kasten, en voor hun deur zag ik een bijzonder exemplaar staan, met prachtig glas.’ Het glaskastje gaat mee naar huis, maar de eigenaar – inmiddels haar man – blijkt net zo interessant.

Lachend: ‘Mijn schoonvader had gelijk door dat wij bij elkaar zouden passen.’ Marijke werkt dan nog als directiesecretaresse. Als een paar maanden later de familiesituatie ingrijpend verandert, neemt ze ontslagen ben ik in de zaak gaan helpen.’

Bekend door het hele land

Het eerste dat moest worden aangepakt: de naamsbekendheid. ‘Destijds adverteerden we alleen in lokale bladen. Maar het product dat we verkopen is vrij specifiek – niet iedereen houdt van brocante. Bovendien koop je niet iedere maand een kast. We moesten dus veel breder denken, en bekend worden in het hele land.’ De eerste stap? Adverteren op Marktplaats. Marijke: ‘Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Marktplaats heeft natuurlijk landelijk een groot bereik.’

Van particulier naar zakelijk

Marijke: ‘Ik begon met particuliere advertenties, die ik dagelijks handmatig omhoog plaatste. Een enorme klus, zeker omdat dat vijftien jaar geleden nog per telefoon ging. Toen Marktplaats me erop wees dat ik beter zakelijk kon adverteren, ben ik overgegaan. Dat was best een gok, want we hadden weinig omzet en er was dus nauwelijks geld over. Tegelijkertijd had ik in mijn tijd als secretaresse geleerd: als het even kan, moet je investeren in naamsbekendheid, anders komt er ook niets binnen.’

Een goede gok

Het blijkt voor Marijke en haar man een gouden zet. ‘Binnen een week merkten we al dat er meer mensen naar de winkel kwamen. Het extra geld dat we daarmee verdienden, stopten we weer in zakelijke advertenties, en zo bleven we groeien. Op een gegeven moment merk je dat je ook terugkerende klanten krijgt, omdat ze bijvoorbeeld een tweede kindje krijgen waarvoor ze ook een commode willen. We vonden ook al snel een nieuwe groep zakelijke klanten, zoals BSO’s, hotels of hospices. Dat gaat vaak om grote orders. Het was dus eerder de kunst om niet te snel te groeien, maar beetje bij beetje, zodat we er telkens voor konden zorgen dat we de gestegen vraag aankonden.’

Marktplaats Pro als zakelijk weerbericht

Marijke: ‘Voor onze zakelijke advertenties gebruiken we Marktplaats Pro. Je ziet per advertentie wat je eraan hebt uitgegeven, wat het bereik is, en op welke positie je in de zoekresultaten staat. Het bijbehorende dashboard is super overzichtelijk. En hoe langer je Marktplaats Pro gebruikt, hoe beter je gaat begrijpen wat het effect is op je klantenstroom. Ik zie nu in één oogopslag wat voor omzet ik ga draaien, waardoor Marktplaats Pro voor mij ook als een soort voorspeller werkt.’

Eigen inbreng

Marijke: ‘Af en toe nodigt Marktplaats me uit voor een testpanel, bijvoorbeeld als ze nieuwe mogelijkheden hebben toegevoegd. Ik doe daar altijd aan mee, omdat ik er veel van leer. Wat ik ook prettig vind, is dat Marktplaats echt iets doet met mijn suggesties. Om een voorbeeld te geven: ik heb zo’n vijftig advertenties, waarin ook mijn openingstijden staan. Als ik een dagje dicht ga, moet ik die allemaal aanpassen. Voorheen moest ik al die advertenties handmatig nalopen om te kijken of ik ze al had veranderd. Toen ik dat bij Marktplaats aangaf, hebben ze het dashboard zo aangepast dat je nu per advertentie ziet wanneer je hem voor het laatst hebt gewijzigd. Kleine dingen, maar die kunnen soms een groot verschil maken in gebruiksgemak en tijd als ondernemer.

Continu zichtbaar

Hoewel Marijke inmiddels ook op platformen als Instagram, Facebook en Pinterest aanwezig is, komt het grootste gedeelte van haar klanten nog steeds via Marktplaats bij haar terecht. ‘Zo’n 40 tot 50%. Bovendien hoeven we in Marktplaats een stuk minder tijd te steken. Op social media moet je blijven posten om relevant te blijven, met zakelijk adverteren op Marktplaats ben je continu landelijk zichtbaar. Ik kan het iedere ondernemer aanraden.’ Nog één tip geeft Marijke mee. ‘Kijk goed naar je product, en realiseer je dat je in een etalage staat die elke dag door mensen vanuit het hele land wordt bekeken. Je product moet dus makkelijk te verzenden zijn, of anders de moeite waard om een paar uur voor in de auto te zitten. Als dat zo is, dan is Marktplaats een geweldige manier om je aantal klanten én omzet te verhogen.’

www.hetinboedelhuis.nl