Succesverhaal

HG-Sports: ‘Hoog in de resultaten met slimme zoekwoorden’

04 augustus 2023

HG-Sports: ‘Hoog in de resultaten met slimme zoekwoorden’

Door tweedehands wintersportspullen op te knappen en voor een betaalbare prijs aan te bieden, maken Siep van de Reijt en Jim Strootman de dure wintersport toegankelijk voor een breder publiek. Dat werkt. ‘Op piekzaterdagen staat de winkel vol met tientallen klanten.’

Siep van de Reijt is nog maar 23 jaar, maar samen met Jim Strootman (29) runt hij al een goedlopend bedrijf. Met H-G Sports verkopen ze onder andere opgeknapte ski’s, snowboards en skischoenen voor een betaalbare prijs. Siep: ‘Wintersport is relatief duur. Zeker gezinnen met jonge kinderen, die bijna ieder jaar nieuwe ski’s nodig hebben, zijn er veel geld aan kwijt. Ook huren is vaak kostbaar. Door onze prijzen wordt wintersport toegankelijker.’

Siep van de Reijt is nog maar 23 jaar, maar samen met Jim Strootman (29) runt hij al een goedlopend bedrijf. Met H-G Sports verkopen ze onder andere opgeknapte ski’s, snowboards en skischoenen voor een betaalbare prijs. Siep: ‘Wintersport is relatief duur. Zeker gezinnen met jonge kinderen, die bijna ieder jaar nieuwe ski’s nodig hebben, zijn er veel geld aan kwijt. Ook huren is vaak kostbaar. Door onze prijzen wordt wintersport toegankelijker.’

Op zoek naar een snowboard

De handel van de twee vrienden, die elkaar via hun voetbalclub kennen, ontstond per toeval. Jim was drie jaar geleden op zoek naar een kwalitatief snowboard, maar schrok van de prijzen. Toen hij zijn zoektocht op Marktplaats begon, zag hij hoeveel goede tweedehands materialen daar werden aangeboden én gezocht. Hij begon tientallen snowboards in te kopen, op te knappen, en weer door te verkopen – en dat liep zo goed, dat hij een jaar later Siep erbij vroeg om ski’s te gaan verkopen.

Niet duur, wel goed

Siep: ‘Inmiddels hebben we een winkel en een werkplaats. Elke ski en elk snowboard dat we verkopen, knappen we daar eerst op. We slijpen, waxen, vullen op of repareren waardoor we een jaar garantie kunnen geven. Daarmee zitten we precies tussen een dure aanbieder van nieuwe spullen en een goedkope aanbieder van tweedehandsspullen waar je geen garantie op krijgt.’

Piekdrukte in januari

Hun bedrijf loopt uitstekend. Siep: ‘In augustus begint de eerste drukte, die loopt in september, oktober en november verder op. In december, januari en februari is het piekdrukte. Dan staat onze winkel vol met tientallen klanten, waarvan zeker zeventig procent via Marktplaats komt.’

Van particulier naar zakelijk

Al vanaf het eerste begin adverteren de twee zakelijk op Marktplaats. Siep: ‘Jim had daar bij het verkopen van zijn snowboards al ervaring mee opgedaan. Hij adverteerde destijds eerst als particulier. Soms liet hij zijn advertentie bovenaan plaatsen. Dat werkte heel goed, hij verkocht er een stuk sneller door. Op een gegeven moment wordt het dan voordeliger om zakelijk te adverteren, in plaats van je advertentie als particuliere adverteerder telkens opnieuw omhoog laten plaatsen.’

Overal aanwezig

Siep: ‘Als je je zakelijke advertentie slim indeelt en de juiste zoekwoorden gebruikt, kom je hoog in de resultaten. Een klant die nu op Marktplaats naar wintersportspullen zoekt, komt onze advertenties meerdere keren tegen. Dat is een bewuste strategie; zo laten we een betrouwbare indruk achter.’

Finetunen

Siep: ‘Wat ik vooral fijn vindt aan Marktplaats Pro, is dat je elke advertentie afzonderlijk kunt finetunen. De helpdesk van Marktplaats heeft daarin telefonisch meegekeken, dat was leerzaam. In het dashboard kun je vervolgens goed zien hoe een advertentie het doet, dus je kunt ook monitoren of aanpassingen het juiste effect hebben.’ Dat is dan ook wat hij andere ondernemers aanraadt: experimenteer met je advertentie. Siep: ‘Speel daarin niet alleen met verschillende teksten, maar probeer ook zeker verschillende foto’s uit. Kijk wat voor jouw product het beste werkt. En let goed op je kernwoorden, want die gaan ervoor zorgen dat de juiste klanten je vinden. Daar kunnen de experts van Marktplaats je ook goed bij helpen.’

Toegankelijk en duurzaam

Om ook in de zomermaanden een goede omzet te draaien, hebben Jim en Siep hun assortiment recent uitgebreid met supboards. Siep: ‘Net als een snowboard, is een nieuw, kwalitatief supboard al gauw duur. Precies een product dat bij ons past, dus. We verkopen misschien wel ski’s, snowboards of supboards, maar ons echte product is eigenlijk het toegankelijk en duurzaam maken van dure sporten. Als klanten hun spullen een jaar later weer bij ons inleveren, krijgen ze vijftig procent van hun eerste aankoop terug, als korting op hun volgende aankoop. We zorgen er zo niet alleen voor dat tweedehands spullen niet op de vuilnisbelt belanden – doordat we ze opknappen, kunnen ze ook weer een lange tijd mee. We geven spullen letterlijk een nieuwe toekomst.’

www.h-gsports.nl