Succesverhaal

Schoutenbomen: ‘Hoger in de zoekresultaten van Google’

Schoutenbomen: ‘Hoger in de zoekresultaten van Google’

Schouten Bomen geeft bomen een tweede leven

Als allereerste medewerker hielp Nienke de Bueger eigenaar Richard Schouten het bedrijf van de grond af opbouwen. Terwijl Richard de showtuin opbouwde, nam Nienke de marketing en administratie op zich. ‘Op mijn eerste werkdag was er nog niets, zelfs geen kantoor.

Waar koop je een boom die misschien wel vijftig, zestig of zeventig jaar oud is? Niet bij het tuincentrum, maar bij Schouten Bomen. Vlak naast de A7, ter hoogte van het dorpje Abbekerk, vind je hun 10.000 vierkante meter tellende showtuin met honderden fruitbomen, notenbomen en sierbomen. Bomen die anders omgezaagd zouden worden, krijgen er een tweede leven. ‘Het mes snijdt aan twee kanten: karakteristieke bomen blijven behouden, en klanten hoeven op hun beurt niet tientallen jaren te wachten tot ze een volwassen boom hebben,’ zegt Nienke de Bueger (43), die zes jaar geleden als eerste werknemer in het bedrijf kwam.

De eerste stappen

Haar taak: het bedrijf van de grond af helpen opbouwen. Nienke: ‘Op mijn eerste werkdag was er op de showtuin na nog niets. Zelfs nog geen kantoor. Mijn eerste stappen waren de voorraad in kaart brengen, foto’s van de bomen maken en verkoopteksten schrijven.’ Eigenaar Richard Schouten (38) hield zich bezig met het opbouwen van de showtuin en het kantoor, en het rooien van bomen. Richard: ‘Het vinden van bomen lukte al snel vrij aardig. In het begin zocht ik nog zelf intensief naar bomen, maar nu worden we vaak benaderd.

Bijvoorbeeld door fruittelers die stoppen met hun bedrijf, of particulieren die een huis met boomgaard hebben gekocht maar daar toch een andere bestemming aan willen geven. Gemeentes en projectontwikkelaars weten ons inmiddels ook te vinden; laatst hebben we nog bomen gerooid in een Amsterdams park. Soms krijgen we zelfs bomen van tachtig jaar aangeboden. Heel bijzonder, en met het oog op duurzaamheid ook extra belangrijk om te behouden. Hoe ouder bomen zijn, hoe meer CO2 ze uit de lucht kunnen halen.’

Het vinden van klanten

Wat minder snel ging, was het opbouwen van een klantenkring. Nienke: ‘Daarom zijn we direct advertenties op Marktplaats gaan zetten. Een website heb je zo gemaakt, maar je moet ook bezoekers ernaartoe krijgen. Marktplaats heeft zo’n groot publiek: het is een soort druk kruispunt, waar vandaan je mensen naar jouw straatje kunt sturen. En in tegenstelling tot andere advertentievormen, kun je je product op Marktplaats met de foto’s ook visueel maken. Want een boom moet je echt zien, voordat je hem koopt. Daarom nodigen we klanten altijd uit in de showtuin, waar iedere boom een eigen nummer heeft, zodat ze hun eigen favoriete exemplaar kunnen uitkiezen.’ 

Opvallen in de menigte

Nienke: ‘Wat veel mensen niet weten, is dat Marktplaats-advertenties je ook helpen om hoger in de zoekresultaten van bij Google te komen. Voor die zoekresultaten kijkt Google namelijk ook naar het aantal websites dat naar jouw website linkt, en daarin tellen je advertenties ook mee. Je valt dus beter op in de menigte. Onze jongste bomen beginnen bij €195, maar we hebben ook bomen van €8500. We zijn voor Marktplaats-bezoekers die op koopjes jagen dus minder interessant. Voor ons is het daarom belangrijk dat we ons met de juiste zoekwoorden bij de juiste klant positioneren.’

Over de grens

Inmiddels is Schouten Bomen in Nederland de grootste speler in het rooien en verkopen van bestaande bomen. Richard: ‘De drukste periode is voor ons het voorjaar. Dan gaat de zon schijnen en krijgen mensen zin om iets aan hun tuin te doen. In het najaar hebben we het ook druk, want dat is de beste tijd om bomen te planten.’ De naamsbekendheid heeft niet alleen gezorgd voor meer klanten, maar ook voor een ander soort klanten. ‘We komen nu ook steeds vaker in het boekje van tuinarchitecten terecht, waardoor we bij grotere, serieuzere projecten betrokken zijn.’ Ook in het buitenland is er inmiddels interesse. Nienke: ‘Met name vanuit België en Duitsland; ik vermoed dat dat komt door Marktplaats. Tot nu toe hebben we het vaak afgehouden, maar wie weet gaan we nog eens over de grens.’

Verliefd geworden

Vraag je Nienke naar het mooiste gedeelte van haar werk, dan komt ze toch weer bij de showtuin uit. ‘Het is ongelofelijk leuk om met een groen product te werken. Je bent veel buiten, en omdat onze klanten zo divers zijn, is geen dag hetzelfde. Zo wilde iemand eens een boom op zijn schip planten – en dat is hem nog gelukt, ook. Wat ik het liefst doe, is met klanten door de showtuin lopen en zien hoe ze onder de indruk raken van ons assortiment. Het leukste moment? Als ze met een uitgebreid plan binnenkomen, maar zo geïnspireerd raken, dat ze toch voor een andere boom gaan – eentje waar ze ter plekke verliefd op zijn geworden.’

www.schoutenbomen.nl