Succesverhaal

Bikebear: ‘Ongeveer 20% van onze fietsen wordt via Marktplaats verkocht’

24 september 2022

Bikebear: ‘Ongeveer 20% van onze fietsen wordt via Marktplaats verkocht’

Soms ontstaat een bedrijfsidee op een Italiaans terras. Dat zit zo: de vader van Mike Schoeman (26) is een fervent mountainbiker.Mike: ‘Ik voetbalde of tenniste altijd liever, tot hij me op mijn 22ste een keer meenam. Toen was ik meteen verkocht.’ Op de vakantieplek waar ze ieder jaar naartoe gaan – een camping aan het Italiaanse Gardameer – valt hen dan ook steeds vaker op hoeveel mooie fietsen er voorbij komen. ‘Op een avond zaten we aan de boulevard toen mijn vader om pen en papier vroeg. Toen zijn we al die mooie merken gaan opschrijven. Na een tijdje hebben we ze allemaal benaderd met de vraag of we hun fietsen in Nederland mochten gaan verkopen. Bijna alle merken voelden daar wel iets voor.’

Een investering van een miljoen euro

Het is het prille begin van Bikebear, de fietsenwinkel van Mike Schoeman, zijn vader Ton en compagnon en goede vriend Nico van Hal, die naast Italiaanse fietsen ook Spaanse en Duitse fietsen verkoopt. De drie starten op de valreep van 2020 en pakken het direct groots aan, door een showroom van ruim duizend vierkante meter te betrekken en honderden fietsen in te kopen. Daar ging een flinke investering van ruim een miljoen euro aan vooraf. Mike: ‘Als je goed wil starten en ook wil dat een merk moeite doet voor jou, moet je een fikse order plaatsen. Dus we bestelden honderden fietsen van verschillende Duitse en Italiaanse merken.’

Perfecte timing

In april 2021 kunnen de drie officieel hun deuren openen. Een perfecte timing, want door het voorgaande coronajaar was de fietsenmarkt ontploft. Mike: ‘Tijdens de lockdowns werd er een streep gezet door alle teamsporten, waardoor veel mensen zochten naar een nieuwe manier om te sporten. Fietsen bleek voor velen de ideale oplossing, omdat je het buiten doet en ook goed afstand kunt houden.’

Bekend door Marktplaats

De pandemie maakte niet alleen de fietssport populairder, maar zorgde er tegelijkertijd voor dat fabrieken kwamen stil te liggen. Afgelopen jaar raakten veel producten daarom schaars. Sommige fietsen of onderdelen waren wekenlang niet te krijgen. Mike: ‘Wij hadden wél een grote voorraad. Doordat we daarmee op Marktplaats adverteerden, konden we daar direct heel Nederland mee bereiken. Een grote groep klanten kon niet terecht bij de gevestigde namen, en kwam op die manier bij ons.’

Aanwezig in alle categorieën

Mike: ‘Vanaf het begin hebben we geadverteerd op Marktplaats. Er zit zo’n enorme doelgroep, het is bijna zonde als je dat laat liggen. In alle verschillende categorieën – elektrische fietsen, mountainbiken, racefietsen – zijn we aanwezig. Dat werkt heel goed. Via de chatfunctie van Marktplaats krijgen we elke dag veel berichten binnen, en ik denk dat zo’n 20% van onze fietsen via Marktplaats worden verkocht. Het is dus een misverstand dat mensen op Marktplaats alleen op zoek zijn naar tweedehands producten, want wij verkopen uitsluitend nieuwe fietsen.’

Dief van je eigen naamsbekendheid

Elke fiets die je op de website van Bikebear vindt, staat ook op Marktplaats, vertelt Mike. ‘Dat zullen we ook altijd zo blijven doen. Het gaat niet alleen om de absolute verkopen, maar ook om de naamsbekendheid. Er landen dagelijks zo veel bezoekers op je advertentie – die zien allemaal jouw naam. In de Nederlandse fietsenwereld zijn er een paar hele grote zaken. Als we daarbij in de buurt kunnen komen, zou dat fantastisch zijn.’

De Gymshark van de outdoorsport

De grote droom van Schoeman? Die is voor hem heel duidelijk. ‘Bij de start van ons bedrijf zijn we met zijn allen om de tekentafel gegaan om onze naam te bedenken. Daar begint het tenslotte allemaal mee. Ik kwam al gauw uit bij Gymshark, een relatief nieuw sportmerk dat hard op weg is de nieuwe Nike of Adidas te worden, en daarom een enorme inspiratiebron voor me is. Bikebear is daar een afgeleide van: zoals een haai één en al spier is en symbool staat voor sporten, zo staat een beer symbool voor het buitenleven en het avontuur. We willen uiteindelijk de Gymshark van de outdoorsport worden.’

www.bikebear.nl