Analytics instellen
Meten is weten. Stel dus eerst Google Analytics in. Zo kun je precies zien hoe effectief je betaalde campagnes zijn en zie je direct of je investering rendabel is. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze inzichten ook daadwerkelijk kunt gebruiken? Dat doe je door het toevoegen van UTM-parameters in de URL van je website.
Waarom UTM-parameters in URLs onmisbaar zijn
UTM-parameters helpen je om de prestaties van je marketingcampagnes te meten en te analyseren. Op die manier kun je campagnes blijven optimaliseren en dus je ROI (return on investment) verhogen. Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen van UTM-links onder elkaar gezet:
- Verzamel gedetailleerde data voor duidelijke rapportages.
- Krijg inzicht in de ROI van je marketingcampagnes.
- Vergelijk marketingprestaties eenvoudig per kanaal en medium.
- Test en optimaliseer content om je resultaten te verbeteren
- Koppel makkelijk aan tools als Google Analytics om inzichten centraal te houden
Handig dus, die UTM-links. Hieronder leggen we uit hoe je dat precies doet.
Stap 1: Maak een Google Analytics-account aan
Heb je nog geen Google Analytics ingesteld op je website? Op de pagina van het Google Analytics Help Center lees je hoe je dat doet.
Stap 2: Bepaal de landingspagina
De landingspagina is de pagina op je website waar kopers terechtkomen als ze op de link in je Pro-advertentie klikken. Dat kan de homepage van je website zijn, of een specifieke productpagina. Deze pagina vormt de basis voor het volgende meetpunt. Het beste resultaat kan worden gemeten als de link naar een specifieke productpagina leidt.
Stap 3: Maak een link voor je campagne
Gebruik dit formulier om een URL aan te maken met de benodigde parameters. Dat doe je zo:
- Vul de URL in van de landingspagina die je bij stap 2 hebt gekozen
- Specificeer de bron van het verkeer, zoals “Marktplaats”.
- Definieer het type campagne, bijvoorbeeld “CPC”.
- Geef de campagne of advertentie een naam, zoals “Zitbanken”
- Klik utm_content aan als je ook wilt A/B testen
Zodra iemand op één van jouw URL’s klikt met daarin UTM-parameters, wordt het makkelijker voor analyseprogramma’s zoals Google Analytics, om bezoek te herleiden en te specificeren. Het is hierdoor mogelijk om te zien wat een online kanaal zoals Marktplaats heeft bijgedragen in het aantal bezoekers en omzet.
Kies namen waaraan je de campagne makkelijk kunt herkennen. Op deze manier kun je in Google Analytics precies zien waar je Marktplaats-verkeer vandaan komt. In de link zie je de bron, het medium en de campagnenaam die je hebt gekozen. De campagne-URL ziet er dan zo uit:
Lees meer
Stap 4: Pas de link aan in je advertentie
Log in op je Pro-omgeving, kies de betreffende advertentie, en vervang de oude link door de nieuwe campagne-URL. Dit zorgt ervoor dat al het verkeer dat via deze link binnenkomt, apart wordt bijgehouden in Google Analytics.
Stap 5: Volg je verkeer vanuit Marktplaats
Let op: laat je advertentie eerst een paar dagen lopen om data op te bouwen. Hierna kun je in Google Analytics zien hoe het verkeer verdeeld is over verschillende bronnen en campagnes.
Nu heb je data, maar hoe interpreteer je die? En wat kun je doen om de resultaten te verbeteren? Daarover lees je meer in de volgende onderdelen.