Analytics interpreteren
Heb je Google Analytics ingesteld? En de specifieke links vanuit je Pro-advertenties aangepast? Dan kun je de prestaties van je individuele campagnes goed volgen. In dit hoofdstuk laten we je zien waar je op moet letten.
Zo vind je de juiste rapporten
Log in bij Google Analytics en selecteer ‘Rapporten’ in het linkermenu. Klik links op ‘Acquisitie’ en daarna op ‘Verkeersacquisitie’. Linksboven in de tabel kies je niet ‘Primair kanaal’, maar ‘Sessiebron / medium’. Hier zie je van welke kanalen je bezoekers komen. Deze data helpen je dus om de effectiviteit van je campagne-links te evalueren.
Bij het kopje ‘Bron/Medium’ vind je informatie zoals de hoeveelheid gebruikers, bounce, hoe lang bezoekers op je site zijn, enzovoort. Maar er zijn nog veel meer statistieken die goed zijn om in de gaten te houden.
Belangrijke statistieken
Inkomsten
Maak je gebruik van een webshop, bijvoorbeeld Shopify, dan kan Google Analytics ook de omzet laten zien die specifieke verkeersbronnen opleveren. Dit is de belangrijkste statistiek om in de gaten te houden en te vergelijken met de kosten van je advertenties. Het hangt natuurlijk wel af van het type producten dat je verkoopt en wat jij zelf een gezonde marge vindt.
Let op:
- Niet elke klik leidt meteen tot een aankoop. Soms hebben kopers tijd nodig om te beslissen en gebruiken ze in de tussentijd andere kanalen. Als ze bijvoorbeeld via Marktplaats je product ontdekken maar later via Google op je site terugkeren, dan zie je dit verkeer en de omzet niet terug bij Marktplaats.
- Omzet is niet de enige conversie van je bedrijf. Dankzij Marktplaats krijg je ook nog telefoontjes en bezoekers in je winkel. Daarnaast vergroot je je naamsbekendheid.
Betrokkenheidsduur
De betrokkenheidsduur is vooral nuttig wanneer je het vergelijkt met andere kanalen. Een groot verschil tussen deze kanalen kan wijzen op een kloof tussen wat kopers verwachten en wat je aanbiedt op je landingspagina. Dit kan verklaren waarom kopers minder tijd op de website doorbrengen.
Referral verkeer
Referral verkeer toont hoeveel bezoekers je website bereikt via andere sites, zonder dat ze je via Google zoeken. Google Analytics kan inschatten van welk kanaal dit verkeer komt. Als het verkeer uit meerdere bronnen komt, wordt het onder de categorie ‘diversen’ geplaatst, oftewel de ‘referral categorie’.
Heb je je advertenties op Marktplaats voorzien van effectieve UTM-parameters? Dan zou je geen Marktplaats-verkeer meer in de referral categorie moeten zien. Voor meer informatie over het instellen van tracking links, kun je terecht bij ‘Analytics instellen’.
Tip: wil je meer weten over analytics, het begrijpen van data, of de termen in dit artikel? Op de pagina van het Google Analytics Help Center lees je er alles over.